Michael Zink, Salesforce.com landechef for Danmark og Norge siden 2013

Salesforce-direktør: "Bagefter står vi så 1.000 ledere fra hele verden og holder hinanden i hånden og mindes dem, som er gået bort i det forløbne år"

Interview: Salesforce stormer frem. Og kulturen er en væsentligt del af den succes, fortæller Michael Zink, direktør for den danske forretning. Hver eneste medarbejder skal for eksempel bruge syv dage om året af arbejdstiden på frivilligt arbejde. Og gevinsten er stor.

Omsætning, vækst og stærk bundlinje. Det er udtryk, som aktiemarkedet, revisoren og regnskabsafdelingen er vilde med.

Alligevel ønsker de færreste af os arbejde for en arbejdsplads, hvor kulturen eller værdierne er helt andre, end dem vi normalt står for.

Så måske er det derfor, at Microsofts danske afdeling sidste weekend havde knapt 100 medarbejdere med i Copenhagen Pride-marchen, eller at firmaer som SAP sponserer Coding Pirates arbejde for at få it i undervisningen.

Fordi kultur og identitet tilsyneladende gør en forskel. En kæmpe forskel.

Hos Salesforce danske direktør, Michael Zink, bliver der nikket til den antagelse. Og smilet.

Smilet, fordi Salesforces interne regler siger, at alle skal udføre frivilligt arbejde syv dage om året.

Og sidste gang var Michaels Zinks på et københavnsk plejehjem, hvor en vrissende ældre dame mente han kørte hendes kørestol for hurtigt over nogle bump:

"Så fik jeg ellers skæld ud for ikke at køre ordentligt," griner Michael Zink og tilføjer, at de hurtigt blev gode venner igen.

Og at han og resten af det danske Salesforce-hold kom begejstrede fra dagen med de ældre.

Frivilligt arbejde er en del af Salesforce
Michael Zink, frivillighed og åbenhed fylder meget i tech-virksomhederne. Det er jo godt og rart, men spørgsmålet om, hvad Salesforce får ud af det, må også have strejfet dig?

"Det er klart, for hver eneste medarbejder skal bruge syv dage om året af arbejdstiden på frivilligt arbejde, inklusiv mig selv.

Da jeg hørte det første gang, var jeg ret skeptisk. Men jeg indså også hurtigt, at vi i hverdagen er meget spredte og arbejder på mange forskellige kunder.

Men én gang om året, så er vi sammen om den her indsats.

Sidste gang gik vi blandt andet tur med omkring 30 gangbesværede ældre i Kongens Have i København. Den eneste regel var, at hver eneste medarbejder skulle have en historie med hjem.

Jeg endte selv med at sidde tre timer på en bænk og bare lytte til en stadigt gladere 96-årig dame fortælle om sit liv - og om hvordan hendes mand blandt andet havde været skrædder for Simon Spies.

Vi reddede ikke verden den dag, men vi gjorde noget sammen. Og det skaber en stærk fortælling og en stærk kultur. Langt stærkere end en eller anden planche med værdier."

Når amerikanske ideer møder Danmark
Den slags initiativer kan med danske ører lyde meget amerikanske. Hvordan passer det ind i en danske sammenhæng?

"Det, som er specielt i Salesforce, som passer godt med dansk kultur, er den voldsomme grad af gennemsigtighed, der er fra ledelsen. Og samtidig, at man overlader meget ansvar til den enkelte medarbejder.

Når man er i ledelsen, som jeg er, så er man i USA et par gange om året.

Den ene af gangene er i februar, og den er helt unik.

Vi starter altid med fællessang. Bagefter står vi så der, 1.000 ledere fra hele verden, og holder hinanden i hånden og mindes dem, som er gået bort i det forløbne år.

Det er normalt alt for tæt på til mig, måske fordi jeg som dansker er mere reserveret og bevidst om, hvad der er privat, og hvad der er firma. Men selvom jeg kan være splittet om det, så skaber det noget - en slags grobund for åbenhed.

Det, tror jeg, er vigtigt, for bagefter fremlægger Salesforces topledelse planen for det kommende år. Typisk 8 til 10 sider, som gennemgås punkt for punkt, helt ned i de enkelte prioriteringer.

Men der hvor Salesforce adskiller sig fra andre virksomheder, jeg har været i, også de amerikanske, er, at dagen efter sidder vi alle sammen, inklusiv bestyrelse, og skal angribe planen. Hænger den godt nok sammen? Er der nok til at nå de mål vi har?

Til sidst får jeg min del af planen med hjem til Danmark, hvor der for eksempel kan være lagt vægt på medarbejdertilfredsheden. Men hvordan jeg opfylder det mål, det er helt op til os i Danmark.

Som kulturbygger fungerer det ret stærkt, og det bliver understøttet af, hvad vi så faktisk gør.

Jeg har dog stadig svært ved at vænne mig til at alting altid skal være 'awesome' for amerikanerne. Det bliver nemt skruet helt derop over småting. Måske fordi man i den amerikanske kultur altid skal sælge til dig, mens vi i Danmark har en lidt anden tilgang.

Det, som er lidt synd, er, at når alt er 'awesome', så kan det stå i vejen for, at budskabet sagtens kan være oprigtigt ment. Blandt andet når det kommer til frivilligt arbejde."

Medarbejdere er med til at godkende nye kollegaer
Når man vokser så stærkt, kræver det, at man får ansat mange nye folk. Hvordan sikrer I, at de folk nye passer ind hos Salesforces?

"Jeg har været leder i snart 18 år og har ansat flere hundrede mennesker. Så jeg ved, hvad jeg gerne vil have, men jeg har også lært, at rent kulturmæssigt er jeg ikke bedre end andre til at spotte, om nye folk passer ind.

Så selvom jeg ansætter, så er sidste led i processen, at kandidaten præsenterer en opgave for et panel af Salesforce-medarbejdere.

For lønnen og alt det andet skal vi nok finde ud af, men hvad siger de kommende kollegaer? Passer de nye ind? Kan de blive kulturbærere?

Målet er ikke, at vi skal være ens eller have samme nationalitet eller hobbies. Men vi skal på en eller anden måde have samme værdisæt. Og vise at man kan og vil bidrage til den positive spiral.

Derfor tager vi altid en runde, hvor vi evaluerer, hvordan panelet oplever kandidaten - og hvor alle medarbejdere i panelet kan rejse det røde flag.

Og er der hejst flag, så tager jeg det ekstremt seriøst. Nok til at vi ofte enten beder om en ny præsentation eller vælger en anden kandidat.

Når folk er ansat, så har vi et stærkt onboarding program, specielt i Europa, fordi væksten har været så stærk her.

Du får ikke en blomst og den slags. Men til gengæld er du booket fra starten til et 2-3 måneders program. Inklusiv en session med mig, hvor vi gennemgår den aktuelle visionsplan for Danmark."

It-afdelinger kan være for optagede af at måle
Gør en stærk intern kultur en forskel i den måde, man driver forretning på?

"Ja, det er jeg ret sikker på. Da jeg blev færdig på universitetet for 20 år siden, var det den amerikanske professor Michael Porters teorier om Competitive Advantage, som alle kiggede på.

Hans pointe var, at man skulle se hvad man kunne monopolisere, derefter skulle man bygge mure omkring forretningen og så bruge it til at gøre sin supply chain mere effektiv.

Bundlinjen blev altså bedre ved at spare eller optimere. Det er lige sådan noget en traditionel CFO forstår, det er hans eller hendes sprog. 

Derfor kan jeg nogle gange se, at vi har en god snak med forretningen. Hvorefter vi rammer hovedet mod muren hos CFO'en eller CIO'en.

Jeg oplever samtidig at 9 ud af 10 CIOs referer til en CFO. Derfor er it ofte opfattet som et cost-center, lidt som marketing i gamle dage.

Og fordi man ikke kender effekten af at bruge it til bedre kundeoplevelser eller lignende, så får man i stedet mærkelige mål som at it-drift og -udvikling højest må koste 2,8 procent af toplinjen.

Men de sidder altså i en gammel opfattelse. Som verden er nu, så kan alle jo næsten lave alt, så det er rigtigt svært at monopolisere noget eller bygge mure omkring det.

Nu er kunsten i stedet at binde en service op på sit produkt. Og det kræver en god brug af it. Det er det, vi er her for - at udfordre det eksisterende med nye ideer."

Stærk kultur styrker forretningen
Men der skal vel også tjenes penge, mens man tænker nyt og redder verden?

"De to ting kan godt eksistere sammen, det synes jeg er bevist. I 1990'erne var det populært at citere økonomen Milton Friedman for udsagnet om, at 'the business of doing business is business'. Men Salesforces stifter, Marc Benioff, omskrev det for et par år siden til, at ‘the business of business is improving the state of the world'.

Det tror jeg ærligt talt, at man kommer længere med.

I USA har det betydet, at Salesforce truede med at trække medarbejdere ud af stater som Indiana, da de ville ændre lovgivningen, så butikker fik muligheden for at diskriminere mod blandt andet seksuelle minoriteter.

Men jeg skal også være ærlig og sige, at den legitimitet, som der skabes ved at have tydelige synspunkter, også handler om at skabe en stærk intern kultur.

På den måde er Salesforce meget langt fra Porter og hans ide om at bygge mure og så sidde godt beskyttet inde bag ved, mens man optimere sig til profit.

Man kan sige at hele ideen med cloud, hvor udgifterne til infrastruktur minimeres, hvor opdateringer og fælles code-base kommer alle til gode og seneste med økosystemer som app-exchange er udtryk for en sund tankegang, hvor alle har samme fordele i udgangspunktet.

Den historie handler om nysgerrighed. Den er støttet op af nogle værdier, men den sande berettigelse for vores eksistens synes jeg er, at vi finder på nyt, fordi vi ikke kan lade være."

Læs også om et andet firma med en stærk kultur:

Thomas Vibe har et af it-danmarks mærkeligste job: Mød en vaskeægte 'chief happiness officer'


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Flere artikler om Job & Karriere

Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu

Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.

Her er 10 spændende jobopslag, hvis du er på jagt efter en QA-stilling
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Har du sort bælte i it-projektledelse? Så har vi fundet 10 ledige stillinger, som du kan søge netop nu
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu

Er du på udkig efter nyt it-job?

På Computerworld it-jobbank kan du hver dag søge og sortere i nye spændende it-stillinger i ind- og udland. Vi har lige nu ledige it-stillinger på siden.

Computerworld it-jobbank er et samarbejde mellem Computerworld og it-jobbank, Danmarks førende karrieresite for it-folk.

Har du spørgsmål til jobannoncerne på disse sider, så er du velkommen til at kontakte it-jobbank

Lynsøgning

Find dit næste It-Job her - Der er ledige it-stillinger lige nu


Premium
Staten får kæmperabat på over 360 millioner på nyt toldsystem fra Netcompany og Intrasoft: Her er den endelige pris
Netcompany og Intrasoft har barberet prisen for kommende toldsystem ned med over 360 millioner kroner. Det er mere end en halvering af udbudsprisen. Tjek prisen her.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan gør du dig klar til at skifte til cloud-løsninger
Med cloud-baseret infrastruktur har du mulighed for at kombinere høj pålidelighed med en skalerbar tilgang. Samtidig kan du sandsynligvis også reducere kompleksiteten i dit setup og dermed opnå mærkbare forbedring inden for sikkerhed og vedligeholdelse. Selve skiftet til cloud-baseret infrastruktur kan dog være kompliceret. Både for it, men også for den organisation og forretning der skal understøttes. I denne korte ebog kan du derfor få en række ideer og indspark til at sikre at din cloud-transformation er så effektiv og sikker som mulig.