Spotify vil straffe musikere der satser på Apple Music: Blacklistes og begraves dybt nede i søgeresultaterne

Der er krig om verdens om musikere. Med en ny plan vil Spotify forsøge at ramme Apple: Alle musikere, der vælger Apple Music til at præsentere ny musik, bliver black-listet på Spotify.

Artikel top billede

Musik-tjenesten Spotify vil med ny plan forsøge at ramme alle de musikere, der kun vil levere musik til konkurrenten Apple Music.

Planen går kort og godt ud på, at Spotify vil gøre det næsten umuligt at finde al musik fra kunstnere, der vælger, at ny musik fra deres hånd skal præsenteres pål Apple Music.

Spotify har således meddelt til en række pladeselskaber, at selskabet vil sørge for, at kunstnere, der giver Apple eksklusiv-retten til ny musik, ikke vil optræde på playlister og lignende, når først materialet bliver tilgængeligt for Spotify, når Apples ekslusiv-ret udløber.

Sådan lyder det ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, der ligeledes skriver, at Spotify allerede i mindst et år har begravet de pågældende kunstnere langt nede i søgeresultaterne, når der søges på emner, hvor de ellers burde optræde.

Det samme gælder for kunstnere, der har valgt musiktjenesten Tidal fremfor Spotify til at lancere ny musik.

Spotify meddeler dog, at selskabet ikke piller ved søgeresultaterne, skriver Bloomberg.

Verdens største

Spotify er verdens største musik-streamingtjeneste med godt 30 millioner abonnenter. Apple Music har siden lanceringen i sommeren 2015 fået 15 millioner abonnenter, og er i dag den måske største udfordrer til Spotify.

Du kan læse mere om lanceringen af Apple Music her: En aften i selskab med Apple Music: Et dragende alternativ til Spotify

Blandt de pågældende musikere, der er blevet blacklistet hos Spotify, finder vi Drake, Katy Perry og Frank Ocean, der har givet Apple ekslusiv-ret til ny musik.

Blandt andre Rihanna, Kanye West og Beyonce har lanceret ny musik med eksklusiv-ret til Tidal.

Det er tvivlsomt, om blacklistningen vil ramme disse topnavne hårdt.

Det kan imidlertid hurtigt komme til at se helt anderledes ud for mindre navne, der er afhængige af at få deres musik hurtigt ud til så mange som muligt - og ligeledes komme med på Spotifys playlister, så de når ud til nye ører.

Både Apple Music og Tidal satser målrettet på at markere sig som de steder, som kunderne skal anvende, hvis de vil have adgang til ny musik.

Begge tjenesterne betaler således pænt for ekslusiv-retten til ny musik.

Spotify har hele tiden protesteret mod eneretten til at bringe ny musik.

Det er sket med den begrundelse, at det skader både kunstnerne og musikindustrien, at kun enkelte tjenester har lov til at bringe bestemt musik.

Læs også:

Apple efter hård kritik: Store ændringer på vej til Apple Music

Derfor ender du altid med at høre det samme musik på Spotify

Rundspørge: Halvdelen af Apple Music-brugerne dropper tjenesten igen

Apple i heftige forhandlinger om Apple Music: Nægter at betale musik-selskaber for brugernes gratis prøvetid

Den danske musikbranche raser over Youtube-betingelser: Google betaler ikke nok

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Vil du være med til at udvikle PETs ITSM-platform?

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S