Artikel top billede

(Foto: xubingruo / xubingruo)

Alle taler om digital transformation: Her er tre ting der skal til for at få succes

Det er let nok at tale om digital transformation, men langt sværere at få succes med det. Her er tre ting, der skal fokuseres på, hvis man vil sikre succesen med de mange digitale projekter og initiativer.

Det er nok gået de færrestes opmærksom forbi, at 'digital transformation' er det nye gyldne begreb for virksomhedsledere.

Gamle, hæderkronede virksomheder presses af nye digitalt fødte konkurrenter og af de nye spilleregler i den digitale tidsalder.

Eneste vej frem er derfor en digital transformation, lyder budskabet.

Men mens mange pludselig er begyndt at tale om vigtigheden af digitale transformationer, er spørgsmålet nok, hvor mange der rent faktisk forstår, hvad en sådan indebærer?

Hvor begynder man arbejdet, og hvordan man får succes med de digitale initiativer?

Der er dog især tre kendetegn ved succesfulde digitale transformationer, som man kan lade sig inspirere af:

  • Hastighed.
  • Skalering. 
  • Værdiskabelse. 
Budskabet kommer i en analyse fra Boston Consulting Group, der er er baseret på en gennemgang af 1.000 virksomheder, der har gennemført eller er i gang med digitale transformationer.

Ifølge Boston Consulting Group skal man især fokuserer på de tre ovenstående områder for at kunne stikke af fra konkurrenterne i det digitale kapløb.

Sådan skal man gribe det an

I forhold til hastighed er udfordringen, at de fleste store organisationer som regel arbejder med meget omfattende projekter, der kører over længere tid, har en fast tidslinje og faste budgetter.

"Men i nutidens digitale økonomi, der kører i en høj hastighed, er sådan en model ikke alene uddateret - den er potentielt også fatal for organisationen."

"For at kunne overleve skal virksomheder kunne arbejde og træffe beslutninger hurtigere end nogensinde," skriver Boston Consulting Group.

Læs også: It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?

En anden central udfordring for større virksomheder og organisationer er ifølge rådgivningsfirmaet evnen til at kunne skalere.

Om det skriver Boston Consulting Group, at det er nemt nok at udvikle en app eller starte et pilotprojekt ét sted i organisationen - men at det kræver en ændring af mindset og kultur i virksomheden, når og hvis løsningen også skal udrulles på tværs af virksomheden i stor skala.

Det kræver blandt andet bedre digitale kompetencer, agile principper og kulturændringer i virksomheden, hvis man skal have succes med skaleringen i takt med den digitale transformation.

Samtidig skal man mange steder blive bedre til at stille kritiske spørgsmål til egne projekter og idéer. Eksempelvis er et ikke uvæsentligt spørgsmål, hvorfor projektet er relevant for virksomheden?

Skal levere værdi - eller dø

Det sidste punkt, Boston Consulting Group fremhæver i analysen, er, at den digitale transformation frem for alt skal levere værdi til virksomheden - og her taler vi ikke om fem eller ti år, men nu.

"Når man har gang i digitale projekter, skal projektledere ubarmhjertigt fokusere på at måle værdien i forhold til resultater i den virkelige verden: respons fra kunder, øget omsætning, reducerede omkostninger, tidsbesparelser og så videre."

"Virksomheder skal slå de initiativer ihjel, der ikke leverer værdi," lyder det fra Boston Consulting Group. 

Læs også:

It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?

Her er it-chefens måske vigtigste opgave i det kommende år

Mød Danmarks fem bedste CIO'er: Her er deres vigtigste it-opgaver lige nu (og sådan løser de dem)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere