Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Adblock Plus begynder at sælge såkaldt 'acceptable' reklamer, som brugere af selskabets adblocker ikke slipper for. Lanceringen har fået flere reklame-storspillere som Google på barrikaderne.

Artikel top billede

Ja, det lyder som den omvendte verden: Adblock Plus med sloganet 'surf på nettet uden irriterende reklamer' har lanceret et netværk til salg af reklamer.

Navnet på reklame-netværket er Acceptable Ads Platform, som selskabet for nyligt har sluppet løs i en beta-version.

Formålet er at lade brugerne slippe for de irriterende online-reklamer, mens Adblock Plus i samarbejde med reklame-platformen ComboTag dog kan lade såkaldte 'acceptable reklamer' slippe igennem nåleøjet.

Adblocker med reklamer

Det betyder altså, at brugere af Adblock Plus kan få vist de acceptable reklamer, som er forhåndsgodkendte af en bruger-komite, der løbende vurderer, hvad acceptable reklamer er for en størrelse.

"Acceptable Ads Platform er en interaktiv platform, der lader udgivere og bloggere vælge fra en markedsplads af forhåndsgodkendte reklamer, som de kan trække ind på deres sites," skriver Adblock Plus i en pressemeddelelse.

For at kunne bruge den nye reklameplatform fra adblocker-selskabet, skal udgivere blot implementere én linje kode, lyder forklaringen.

Selskabet har også udarbejdet en række guidelines til, hvad de såkaldte acceptable reklamer indeholder. Disse guidelines kan du finde her.

Sådan fortæller Adblock Plus selv om konceptet i en video: 

Kontroversiel beslutning

Lanceringen af platformen med de acceptable reklamer er ikke gået helt stille for sig i marketing-verdenen.

Dels er det kontroversielt, at et adblocker-firma sælger reklamer, dels er det Adblock Plus' suveræne vurdering af, hvad der er acceptabelt, som skuer hos flere andre spillere.

Allerede på nuværende tidspunkt har verdens største reklamesælger - bedre kendt som Google - forklaret til marketingsitet Marketing Week, at selskabet ikke vil samarbejde med Adblock Plus omkring de acceptable reklamer på det nye netværk.

Også online-reklameauktionshuset AppNexus har på baggrund af udmeldingen fortalt, at selskabet i lighed med Google stopper sit samarbejde med ComboTag.

Andre spillere i online-reklameverdenen har over for Marketing Week kaldt Adblock Plus' lancering for 'et kynisk træk', da annoncemarkedet er gået i stå i et land som Storbritannien.

Læs også: 
Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav

Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S