Artikel top billede

Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Adblock Plus begynder at sælge såkaldt 'acceptable' reklamer, som brugere af selskabets adblocker ikke slipper for. Lanceringen har fået flere reklame-storspillere som Google på barrikaderne.

Ja, det lyder som den omvendte verden: Adblock Plus med sloganet 'surf på nettet uden irriterende reklamer' har lanceret et netværk til salg af reklamer.

Navnet på reklame-netværket er Acceptable Ads Platform, som selskabet for nyligt har sluppet løs i en beta-version.

Formålet er at lade brugerne slippe for de irriterende online-reklamer, mens Adblock Plus i samarbejde med reklame-platformen ComboTag dog kan lade såkaldte 'acceptable reklamer' slippe igennem nåleøjet.

Adblocker med reklamer

Det betyder altså, at brugere af Adblock Plus kan få vist de acceptable reklamer, som er forhåndsgodkendte af en bruger-komite, der løbende vurderer, hvad acceptable reklamer er for en størrelse.

"Acceptable Ads Platform er en interaktiv platform, der lader udgivere og bloggere vælge fra en markedsplads af forhåndsgodkendte reklamer, som de kan trække ind på deres sites," skriver Adblock Plus i en pressemeddelelse.

For at kunne bruge den nye reklameplatform fra adblocker-selskabet, skal udgivere blot implementere én linje kode, lyder forklaringen.

Selskabet har også udarbejdet en række guidelines til, hvad de såkaldte acceptable reklamer indeholder. Disse guidelines kan du finde her.

Sådan fortæller Adblock Plus selv om konceptet i en video: 

Kontroversiel beslutning

Lanceringen af platformen med de acceptable reklamer er ikke gået helt stille for sig i marketing-verdenen.

Dels er det kontroversielt, at et adblocker-firma sælger reklamer, dels er det Adblock Plus' suveræne vurdering af, hvad der er acceptabelt, som skuer hos flere andre spillere.

Allerede på nuværende tidspunkt har verdens største reklamesælger - bedre kendt som Google - forklaret til marketingsitet Marketing Week, at selskabet ikke vil samarbejde med Adblock Plus omkring de acceptable reklamer på det nye netværk.

Også online-reklameauktionshuset AppNexus har på baggrund af udmeldingen fortalt, at selskabet i lighed med Google stopper sit samarbejde med ComboTag.

Andre spillere i online-reklameverdenen har over for Marketing Week kaldt Adblock Plus' lancering for 'et kynisk træk', da annoncemarkedet er gået i stå i et land som Storbritannien.

Læs også: 
Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav

Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere