Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Adblock Plus begynder at sælge såkaldt 'acceptable' reklamer, som brugere af selskabets adblocker ikke slipper for. Lanceringen har fået flere reklame-storspillere som Google på barrikaderne.

Artikel top billede

Ja, det lyder som den omvendte verden: Adblock Plus med sloganet 'surf på nettet uden irriterende reklamer' har lanceret et netværk til salg af reklamer.

Navnet på reklame-netværket er Acceptable Ads Platform, som selskabet for nyligt har sluppet løs i en beta-version.

Formålet er at lade brugerne slippe for de irriterende online-reklamer, mens Adblock Plus i samarbejde med reklame-platformen ComboTag dog kan lade såkaldte 'acceptable reklamer' slippe igennem nåleøjet.

Adblocker med reklamer

Det betyder altså, at brugere af Adblock Plus kan få vist de acceptable reklamer, som er forhåndsgodkendte af en bruger-komite, der løbende vurderer, hvad acceptable reklamer er for en størrelse.

"Acceptable Ads Platform er en interaktiv platform, der lader udgivere og bloggere vælge fra en markedsplads af forhåndsgodkendte reklamer, som de kan trække ind på deres sites," skriver Adblock Plus i en pressemeddelelse.

For at kunne bruge den nye reklameplatform fra adblocker-selskabet, skal udgivere blot implementere én linje kode, lyder forklaringen.

Selskabet har også udarbejdet en række guidelines til, hvad de såkaldte acceptable reklamer indeholder. Disse guidelines kan du finde her.

Sådan fortæller Adblock Plus selv om konceptet i en video: 

Kontroversiel beslutning

Lanceringen af platformen med de acceptable reklamer er ikke gået helt stille for sig i marketing-verdenen.

Dels er det kontroversielt, at et adblocker-firma sælger reklamer, dels er det Adblock Plus' suveræne vurdering af, hvad der er acceptabelt, som skuer hos flere andre spillere.

Allerede på nuværende tidspunkt har verdens største reklamesælger - bedre kendt som Google - forklaret til marketingsitet Marketing Week, at selskabet ikke vil samarbejde med Adblock Plus omkring de acceptable reklamer på det nye netværk.

Også online-reklameauktionshuset AppNexus har på baggrund af udmeldingen fortalt, at selskabet i lighed med Google stopper sit samarbejde med ComboTag.

Andre spillere i online-reklameverdenen har over for Marketing Week kaldt Adblock Plus' lancering for 'et kynisk træk', da annoncemarkedet er gået i stå i et land som Storbritannien.

Læs også: 
Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav

Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S