Budkrigen optrappes: Disney melder sig ind i kampen om at købe Twitter

Disney-koncernen er det seneste skud på bud-stammen over de giganter, der er favoritter til at overtage Twitter. Læs her, hvorfor Disney vil sætte tænderne i Twitter.

Artikel top billede

Disney-koncernen med Anders And, kaptajn Jack Sparrow og jedi-ridderen Luke Skywalker på hylderne er det seneste skud på stammen over de selskaber, der kigger købelystent på Twitter.

Det sociale medie med godt 300 millioner brugere, der hver har 140 tegn til rådighed, menes også at være på indkøbslisten hos andre giganter som Salesforce.com og Google.

The Wall Street Journal kan dog berette, at Disney i lighed med de to andre Twitter-bejlere fører samtaler med det sociale medie.

Læs også: Salesforce kan være på vej til at nuppe Twitter

Parløb mellem Disney og Twitter
Disney-koncernen skulle især være interesseret i Twitters seneste lanceringer af streaminger fra store sportsbegivenheder, som kan vise sig at være en konkurrent til Disneys egen ESPN-satsning.

Hvorvidt Disney er interesseret i at dræbe en konkurrent på vej op eller kan bruge dele af Twitter-teknologien til sine egne sport-streaminger, melder historien desværre ikke noget om.

Ved et nyligt afholdt arrangement hos investeringsbanken Goldman Sachs, har Disney-boss Robert Iger udtalt sig om, at Twitters streamingplatform virkede meget stabil.

Disney har i sidste måned investeret knap syv milliarder kroner i 33 procent af virksomheden i RAMtech, som er udviklet af det amerikanske baseball-forbund og benyttes til streaming af baseball-kampe hos Twitter.

Derfor har Robert Iger også fulgt samarbejdet med Twitter og RAMtech tæt, ligesom Twitters topdirektør Jack Dorsey sidder med i Disneys bestyrelse.

Mange om buddet

Hvis Disney sætter tænderne i Twitter til en markedsværdi på omkring 132 milliarder kroner - fem gange prisen for Lucas Film og hele Star Wars-universet opkøbt i 2012 samt Marvel-selskabet opkøbt i 2015 - vil det være en af Disneys største handler nogensinde.

Underholdningsgiganten vil dog uden tvivl få hård konkurrence om Twitter-kontrollen fra Googles hovedselskab Alphabet, som trods flere ihærdige forsøg aldrig har formået at få succes med sociale medier.

Som nævnt er Salesforce.com også inde i billedet som bejler.

Salesforce var også interesseret i at købe business-mediet LinkedIn, som Microsoft dog købte lige for næsen af Salesforce for den nette sum af 170 milliarder kroner.

Det kan du læse mere om her: Microsoft køber LinkedIn

Læs også:
Så sker det: Twitter dropper krav om maksimalt 140 tegn

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car