Arkivfoto: Mikael Rieck.

Frustrerede overlæger bekymrede over ny it-platform: Behandlingskvaliteten risikerer at falde

Overlæger er igen ude med riven efter sundhedsplatformen. Især integrationen til andre systemer bliver kritiseret. Læs her, hvad folkene bag sundhedsplatformen vil stille op mod de udfordringer.

Så er den tilsyneladende gal igen med it-sundhedsplatformen på Herlev-Gentofte Hospital.

Det vil sige, at der sådan set ikke er noget nyt galt med sundhedsplatformen. Der er derimod tale om velkendte problemer med integrationen til andre it-platforme og ind til sundhedsplatformen.

De velkendte problemer har derfor været omdrejningspunktet for et nyligt afholdt møde om sundhedsplatformen på Herlev Hospital, hvor op mod 35 overlæger deltog.

Det fortæller formanden for Overlægeforeningen Anja Mitchell til Computerworld, efter Herlev Hospital sammen med sit søskendesygehus i Gentofte har været de to første hospitaler, der rullede platformen til godt en milliard kroner ud på sine afdelinger i slutningen af maj.

Overlægeforeningen var også i august ude med kritik af systemet, som du kan læse mere om her: Stort dansk it-hospitalssystem mistænkt for at være skyld i patientskader

Kan koste patientforsinkelser
Anja Mitchell, hvor slem er situationen på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er 100 procent velfungerende systemer, og 10 kan betegnes som katastrofal?

"Vi er som overlæger ikke it-eksperter, vi er eksperter i at give den bedste patientbehandling. Vi vil gerne have, at it-systemet virker så godt som muligt. Den oplevede situation ligger mellem fire og fem på den skala."

Hvis du skal skære ind til benet, hvad er så de største udfordringer med sundhedsplatformen?

"Som nævnt tidligere er der problemer med integrationen mellem sundhedsplatformen og FMK (Fælles Medicinkort, red.) og Labka (laboratoriesystem, red.). På længere sigt er en stor udfordring med platformen, at den ændrer arbejdsgange, så behandlingskvaliteten falder."

Hvad sker der, hvis udfordringerne ikke bliver løst?

"Integrationen til andre systemer skal fungere, inden platformen rulles ud på Rigshospitalet 5. november med komplekse patientforløb og til resten af Region Hovedstaden og Region Sjælland senere hen. Ellers risikerer patienterne, at deres behandling ikke er på samme høje niveau som nu."

Kan I ikke lide forandringer?
Nu er it-projekter jo også forandringsprojekter. Jeg kan ikke umiddelbart se, at andre personalegrupper som eksempelvis sygeplejersker advarer mod sundhedsplatformen, mens overlægerne næsten hver måned advarer mod det nye it-system. Er overlæger mindre modtagelige over for forandringer end andre?

"Nej, selvfølgelig ikke. Og overlægerne advarer ikke mod hele it-systemet. Vi advarer derimod mod specifikke udfordringer, som manglende systemintegrationer giver, for overlægerne står med det endelige ansvar for patientbehandlingen."

Hvad er succeskriterierne for overlægerne, så systemet ikke længere skal være årsag for potentielt kaos?

"At systemet bliver optimeret, så det bare et redskab for os, som vi kan bruge i vores hverdag. Naturligvis et meget vigtigt redskab, men det skal helst ikke være en daglig modstand."

"Ellers svarer det jo til, at en læge får stukket et kinesisk mirakelinstrument i hånden og får at vide, han skal bruge det. Men ingen ved, hvordan instrumentet skal bruges, og ingen kan læse og forstå manualen."

Sådan bliver systemet fejlrettet
Computerworld har også spurgt Gitte Fangel om integrationsudfordringerne med sundhedsplatformen.

Gitte Fangel er programdirektør for udrulning af sundhedsplatformen fra Epic, som i løbet af 2016 og 2017 vil være at finde på alle hospitaler i Region Hovedstaden og i Region Sjælland. 

Hun erkender, at der har været en del integrationsproblemer med FMK og Labka, hvoraf mange er løst i dag og næppe vil volde problemer med udrulningen på Rigshospitalet om en måneds tid.

I begyndelsen var der udfordringer med at få lægerne logget på systemet med den rette digitale signatur, men det er fikset nu. 

Dernæst var der udfordringer med hastigheden mellem sundhedsplatformen og FMK. Det skulle være fikset med mere fiber, hvilket også kommer Rigshospitalet og de følgende sygehuse til gode.

Senest har leverandøren Epic så skullet fejlrette et område omkring integrationen, hvilket har taget selskabet fire måneder.

Denne opgradering er leveret tilfredsstillende i september, forklarer Gitte Fangel. 

"Senest har vi haft og har udfordringer med arbejdsgange omkring blandt andet medicinafstemningen, som er ved at blive optimeret både med hensyn til undervisningen og med hensyn til konfigureringen i systemet," forklarer hun. 

Omkring integrationsproblemer med sundhedsplatformen og Labka forklarer Gitte Fangel, at der har været nogle tuer på vejen, men de største problemer er høvlet ned nu. 

"Mange problemer med Labka er løst inden for de første fire til otte uger, men der er stadig nørdede småproblemer tilbage, som vi løbende retter på," forklarer hun. 

Af disse "småproblemer" kan nævnes ordination af blodprøver, som godt nok går igennem systemet, men ikke altid vises hensigtsmæssigt for det kliniske personale. 

Den udfordring bliver løst sammen med Labka-leverandør CSC, lover Gitte Fangel. 

Læs også: 
Splinternyt dansk sundhedssystem plages af fejl: Får 700 fejlmeldinger om dagen

Fem dage efter udrulning af sundhedsplatform: Region Hovedstaden søger ny it-direktør




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere






Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Hybrid infrastruktur giver Jutlander Banks medarbejdere mere tid til kunderne
Hos Jutlander Bank sørger den nye, hybride infrastruktur fra HPE for, at bankens kunderådgivere i dag kan bruge væsentlig mere tid hos den enkelte kunde. I denne kundecase kan du få indsigt i hvordan IT-chef Kim Meling Christensen har oplevet samarbejdet med Atea og HPE – samt hvilke kundevendte fordele og muligheder for automatisering som det har givet.