Hundredetusindvis af Nordea-kunder ramt af stort marathon-nedbrud

Nordeas mobilbank har siden mandag morgen været ubrugelig, da en ukendt fejl har lukket for mobiladgangen til kundernes konti. Læs her, hvad Nordea råder kunderne til at gøre i stedet.

Artikel top billede

I dag - mandag 31. oktober - skulle være lønningsdag for en hel masse danskere.

Men ikke alle kan komme i banken for at se, om deres gage skulle være sat ind.

I hvert fald ikke Nordeas mobilkunder i Danmark, efter den nordiske storbanks danske mobilbank er gået i sort.

Hundredtusindvis af danskere benytter Nordeas netbank, som alene i tredje kvartal af 2016 har haft 25 millioner logons, hvilket svarer til godt en kvart million logons om dagen. 

Nede fra morgenstunden

"De første kunder kontaktede os omkring klokken 09:00 i morges med besked om, at der skulle være problemer med mobilbanken," forklarer Nordeas senior pressekonsulent, Stine Wind, til Computerworld.

Kort efter den indledende kundekontakt fra morgenstunden, informerer Nordea sine kunder om mobiludfordringerne på pengeinstituttets Facebook-side. 

Stine Wind fortæller, at kunderne henvises til bankens døgnbemandede telefonservice eller netbanken.

"Folk kan godt opleve, at der er lidt forsinkelser på netbanken, men den burde køre, som den plejer," lyder det fra Stine Wind.

Ukendt årsag bag nedbrud

I skrivende stund er det endnu ukendt, hvad der har forårsaget Nordeas store mobilbank-nedbrud, som nu har rundet den sjette time. 

Tidligere har Nordeas bankservices været i sort over længere perioder, hvilket eksempelvis skete sidste år ved denne tid, da hackerangreb mod banken var skyld i et langt nedbrud.

Det kan du læse mere om her: Derfor gik Nordea i sort i weekenden - var under heftigt hackerangreb i flere lande

Om det er noget lignende, der er årsag til mandagens nedbrud i mobilbanken, ønsker Nordea ikke at kommentere på.

Du kan løbende få flere informationer på Nordeas hjemmeside eller på bankens Facebook-profil, som du finder her.

Opdatering: Mandag klokken 14:39 oplyser Nordea, at mobilbanken virker igen. 

Læs også:
Nordea lukker 10 år gammelt sikkerhedshul i netbanken: Derfor har det taget så lang tid

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S