Hundredetusindvis af Nordea-kunder ramt af stort marathon-nedbrud

Nordeas mobilbank har siden mandag morgen været ubrugelig, da en ukendt fejl har lukket for mobiladgangen til kundernes konti. Læs her, hvad Nordea råder kunderne til at gøre i stedet.

Artikel top billede

I dag - mandag 31. oktober - skulle være lønningsdag for en hel masse danskere.

Men ikke alle kan komme i banken for at se, om deres gage skulle være sat ind.

I hvert fald ikke Nordeas mobilkunder i Danmark, efter den nordiske storbanks danske mobilbank er gået i sort.

Hundredtusindvis af danskere benytter Nordeas netbank, som alene i tredje kvartal af 2016 har haft 25 millioner logons, hvilket svarer til godt en kvart million logons om dagen. 

Nede fra morgenstunden

"De første kunder kontaktede os omkring klokken 09:00 i morges med besked om, at der skulle være problemer med mobilbanken," forklarer Nordeas senior pressekonsulent, Stine Wind, til Computerworld.

Kort efter den indledende kundekontakt fra morgenstunden, informerer Nordea sine kunder om mobiludfordringerne på pengeinstituttets Facebook-side. 

Stine Wind fortæller, at kunderne henvises til bankens døgnbemandede telefonservice eller netbanken.

"Folk kan godt opleve, at der er lidt forsinkelser på netbanken, men den burde køre, som den plejer," lyder det fra Stine Wind.

Ukendt årsag bag nedbrud

I skrivende stund er det endnu ukendt, hvad der har forårsaget Nordeas store mobilbank-nedbrud, som nu har rundet den sjette time. 

Tidligere har Nordeas bankservices været i sort over længere perioder, hvilket eksempelvis skete sidste år ved denne tid, da hackerangreb mod banken var skyld i et langt nedbrud.

Det kan du læse mere om her: Derfor gik Nordea i sort i weekenden - var under heftigt hackerangreb i flere lande

Om det er noget lignende, der er årsag til mandagens nedbrud i mobilbanken, ønsker Nordea ikke at kommentere på.

Du kan løbende få flere informationer på Nordeas hjemmeside eller på bankens Facebook-profil, som du finder her.

Opdatering: Mandag klokken 14:39 oplyser Nordea, at mobilbanken virker igen. 

Læs også:
Nordea lukker 10 år gammelt sikkerhedshul i netbanken: Derfor har det taget så lang tid

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Aller Media A/S

Salesforce Administrator & Application Specialist

Uspecificeret arbejdssted

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S