Microsoft forsøger (igen) at løse batteriproblemer i Surface Pro - og betaler penge tilbage til kunderne

Microsoft har for anden gang udsendt en opdatering, der skal løse et alvorligt batteriproblem i Surface Pro 3. Samtidig får en del kunder nu penge tilbage, efter at de havde betalt ekstra, fordi garantien på maskinen var udløbet.

Artikel top billede

Microsoft er klar med en ny opdatering til den meget udbredet Surface Pro 3, der skal løse et alvorligt batteriproblem på maskinen. 

Microsoft beskriver i en orientering til kunderne, hvordan problemet kommer til udtryk:

"En begrænset antal Surface Pro 3-ejere oplever, at deres batteri ikke længere kan holde på strømmen, og det ser ud til, at batterikapaciteten er forsvundet. Når den er sluttet til et strømstik, ser det ud til, at Surface Pro 3 har det fint, men batteriet vil hurtigt løbe tør, når den ikke længere oplades."

Forklaringen på batteri-problemerne er ifølge Microsoft, at der sker en fejl, der får batteriet til at melde, at det er fuldt opladet til firmwaren og operativsystemet.

"Når denne tilstand forekommer, oplader systemet ikke længere batteriet til dets fulde kapacitet, og Surface er ikke i stand til at udnytte batteriet," forklarer Microsoft.

Opdatering er klar

Samtidig kan selskabet meddele, at det nu er klar med en opdatering, der kan løse problemet:

"Denne opdatering retter logikken i firmware-komponenten, der fungerer som 'brændstofsmåler' for Surface Pro 3-batteriet, så den reelle batterikapacitet på enheder med denne specifikke del igen rapporterer korrekt."

"Dette gør det muligt for Surface igen at udnytte maksimum-kapaciteten på batteriet."

For at få fingrene i batteri-opdateringen skal man via Windows Update hente opdateringen, der blev frigivet den 7. november og herefter genstarte maskinen. Se hele Microsofts guide her.

Virker opdateringen denne gang?

Mens Microsoft nu er klart med en opdatering, der kan hjælpe brugerne, bliver det spændende at se, om den rent faktisk løser batteriproblemet. 

For det er ikke første gang Microsoft forsøger sig med en opdatering til Surface Pro 3.

Læs også: Microsoft erkender batteriproblem i Surface Pro: Sådan bliver det løst

I august troede Surface Pro-brugerne, at de kunne ånde lettet op, da Microsoft meddelte, at en opdatering var på vej. Læs mere om det her.

Det viste sig dog, at mens det var en hjælp for nogle af Surface Pro-brugerne, så var andre fortsat ramt af alvorlige batteriproblemer.

Det har ikke gjort problemet mindre, at mange af Surface Pro 3-maskinerne ikke længere er omfattet af garantien, hvorfor en del kunder har været nødt til at betale ekstra for at kunne få maskinens batteriproblem løst.

På Microsoft nye info-side kan man dog nu læse, at denne gruppe af kunder har fået pengene tilbage.

"Vi har indsamlet yderligere detaljer om, hvilke kunder, der er var ramt og sikrer, at der tages hånd om de mennesker, der oplevede dette problem."

"Vi har kontaktet disse kunder og alle tilbagebetalinger blev gennemført i oktober 2016," skriver Microsoft.

Stod på i flere måneder

Et betydeligt antal Surface Pro 3-brugere skrev i flere måneder om batteriproblemerne på Microsofts support-side, og Microsoft endte med at erkende problemet.

Det har dog så taget flere måneder, før der blev fundet en brug løsning i form af den opdatering, der nu er udsendt.

Da Computerworld testede Surface Pro 3 i 2014, kunne vi berette, at maskinen lå på omkring syv til otte timer i reel batteritid, så det er ikke så underligt, at mange brugere har oplevet det som noget af et problem med den drastisk forkortede batteritid.

Læs også:

Surface Pro-brugere kan ånde lettet op: Microsoft på vej med løsning på batteriproblem

Microsoft erkender batteriproblem i Surface Pro: Sådan bliver det løst

Test: Microsoft Surface 3 giver dig lav vægt og lang batterilevetid uden at tømme kontoen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car