Artikel top billede

Rival måber over webbureaus tvangsopkrævninger for Google-tjenester: Produkterne er da gratis

Efter Orango har sendt regninger for ellers gratis Google-tjenester, undrer rival sig gevaldigt over fremgangsmåden og prisniveauet. Opgradering til betalingsservices er fornuftig nok, men det bør nok ske på fair vis, lyder dommen.

Direktør Jens Sonnenborg fra den danske Google Cloud-partner ved navn Mailleverandøren undrer sig gevaldigt over de seneste udmeldinger fra webbureauet Orango.

For en måneds tid efter, at Orango fik ny ejer og direktør, har selskabet opkrævet flere kunder 1.670 kroner for tvangsopgradering for Googles G Suite-tjenester.

Samtidig forlød det, at hvis kunderne ikke opgraderede og betalte til Orango for opgraderingen il Googles G-suite-tjenester, risikerede de at miste deres mails. 

Måtte dobbelttjekke

Det har fået Jens Sonnenborg til at dobbelttjekke licens-forholdene, da han til dagligt lever af at være ekspert i Googles produkter som selskabets cloud-partner.

Læs også: Dansk webbureau truer kunder: Betal for gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails

"De der opgraderinger er slet ikke noget, jeg kan nikke genkendende til," indleder Jens Sonneborg.

Han har ledt rundt på nettet efter dokumentation for, at Google skulle være begyndt at slette mails, hvis eksempelvis et webbureau har oprettet gratis Google Apps-tjenester i forbindelse med erhvervelse af hjemmesider.

Søgningerne gav intet resultat, og han har i lighed med Orango været i kontakt med Googles support for at få forklaret, hvordan tingene hænger sammen.

"Ja, jeg ringede til Google-supporten, som kunne fortælle mig, at de gratis tjenester stadig er gratis, og det vil de formentlig forblive til evig tid. Og jeg er sikker på, at det svar, jeg fik, er det rigtige svar," lyder det fra Jens Sonnenborg til Computerworld.

Smart med opgradering, men...

Da Orango hævder at få et andet svar, hvilket har givet webbureaet anledning til at kræve betaling for tvangsopgraderinger til Googles ellers gratis tjenester, er det ikke et selskab, som Jens Sonnenborg vil associeres med.

"Vi kan ikke stå inden for det marked og den måde at gøre tingene på. Vi vil gerne være Google-partner og er glade for, at vi er det," siger Jens Sonnenborg.

Han tilføjer, at det er ganske fint og ligefrem anbefalelsesværdigt at tilbyde sine kunder en opgradering til G Suites betalingsunivers, da de herigennem vil få flere funktioner og support.

Men at det skal ske via tvang, forstår han ikke helt, da Google ifølge Mailleverandørens direktør næppe nogensinde vil begynde at slette eller suspendere kundernes mails ud af det blå.

"Jeg har aldrig hørt om, at Google tvinger nogen til opgradering. Jeg har ikke hørt, at den gratis ydelse ville ophøre. Og vi har heller ikke hørt fra nogen kunder eller andre Google Cloud-partnere, at de skulle have fået slettet mails, fordi de forbryder sig mod nogle servicevilkår," fastslår Jens Sonnenborg.

Kunne være mere fair priser

Computerworld har forelagt Jens Sonnenborg Orango-priserne for opgraderingen til G-Suite, hvor Orango i flere kundeforhold tager henholdsvis 588 kroner for Google Apps maillicensen, 499 kroner for Google Apps mail-support og 249 kroner for Google Apps-aktivering.

De opkrævninger kan han ikke helt genkende fra sin egen prisliste, hvor det koster 1.250 kroner for samme produkt fordelt på én times opstartspris og 300 kroner i selve Google Apps maillicensen. Ved årlig forlængelse skal der kun forlænges på licensen.  

"Partnerne bestemmer selv deres prisniveau, så det må de (Orango, red.) jo selv om, men det kunne måske være mere fair at sælge licensen til markedspris, når nu der også opkræves penge for supporten," vurderer Jens Sonnenborg.

Google har over for Computerworld forklaret, at selskabet ikke har rørt sine licensvilkår. 

Dette burde give Google Apps-brugere it-gigantens gratis værktøjer, hvis kunderne ellers er hoppet på tjenesten før den 6. december 2012, hvor Google indførte betaling for erhvervsbrug.

Har genåbnet konti

Direktør i Orango, Klaus Walkusch, forklarer i en mail til Computerworld, at sagen med betalingsløsningerne omhandler konti, hvor Google mener, at der er sket brud på it-gigantens servicevilkår. 

I dette konkrete tilfælde er det Orango-kunderne, som har modtaget en gratis mailløsning sammen med en betalingshjemmeside:

"Google anser i dette tilfælde at der er leveret en gratis Google-løsning imod betaling. Det som Google også kalder "unauthorised reseller". Når/hvis Google opdager dette, suspenderer de den givne kundens mailkonto og i udgangspunktet kan hverken vi eller kunden få fat i kontoen igen," forklarer Klaus Walkusch. 

Han fastholder dermed tidligere udsagn om, at Google har ændret praksis i håndteringen af selskabets servicevilkår. 

"Det har vi reageret på med det fokus at give kunderne den bedst mulige service og løsning. Efter cirka 10 dages dialog med Google fik vi genåbnet de lukkede konti og kunne dermed sikre alle kunder, som bruger G-suite," fortæller Orango-direktøren. 

Angående priserne på de opgraderede kunder peger Klaus Walkusch på, at selskabets priser er fastsat ud fra det gennemsnitlig tidsforbrug, som webbureaet har per kunde - inklusiv support hos Orango. 

Læs også: 
Dansk webbureau truer kunder: Betal for gratis Google-tjenester eller få slettet dine mails

Direktør vil kun interviewes per mail: Derfor har vi sendt fakturaer ud for gratis Gmail

Dansk webbureau efter trusler til kunderne om sletning af mails: Vi gør det for at beskytte kunderne