Trustpilot efter debatstorm på cw.dk: Vi vil ikke ekskludere nogen på vores site

Trustpilot har ingen planer om at smide virksomheder på porten, som balancerer på kanten af ytringsfriheden. Læs her, hvad Trustpilot gør i stedet.

Artikel top billede

Sådan ser en advarsel på Trustpilot ud, så brugerne kan se, om en virksomhed har forbrudt sig mod anmeldersitets retningslinjer.

Anmeldersitet Trustpilot er blevet en ufrivillig bifigur i den verserende sag mellem enkeltmandsvirksomheden Din Hvidvare Reparatør og inkassobureauet HornskovVindberg.

Sagen har har medført heftig debat på Computerworld.dk, som du eksempelvis kan se mere til her: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

For hvis man ikke må udtrykke sin ærlige mening og kan opfordres til at skrive positivt om en virksomhed på Trustpilot, som rejsebureauet Nortlander for nyligt fik en næse for af Forbrugerombudsmanden, hvilken værdi har sitet så?

Det har Computerworld spurgt Trustpilots kommunikationsdirektør Mathilde Lykke Bülow om, og hun har sendt os følgende udtalelse:

"Trustpilot tager stærkt afstand fra enhver form for begrænsning af ytringsfriheden, og det er i strid med vores retningslinjer, hvis man pålægger sine kunder at ytre sig i en bestemt retning. I sidste ende kan det betyde, at vores brugere bliver vildledt."

Derfor sletter vi ikke

Trustpilots kommunikationsdirektør forklarer efterfølgende telefonisk, at anmeldersitet for netop at undgå vildledning ikke vil smide virksomheder på porten, som potentielt er på kant med ytringsfriheden.

Men hvis en virksomhed på Trustpilot alligevel skulle lægge mundkurv på sine utilfredse kunder eller opfodre dem til hurra-anmeldelser, så har sitet sanktionsmuligheder i form af eksempelvis en advarsel til brugerne.

Sådan en advarsel blev førnævnte rejsebureau Nortlander ramt af for nyligt, hvor Trustpilot tydeligt på rejsebureauets brugerprofil skriver, at her kan der være noget galt med anmeldelserne.

"Umiddelbart er det ikke nogen god ide at ekskludere virksomheder fra Trustpilot, fordi så har Trustpilot ikke mulighed for at advare forbrugerne, og forbrugerne så heller ikke kan advare hinanden," forklarer Mathilde Lykke Bülow.

Hun anslår, at der i dag er minimum 100 virksomheder på Trustpilot, som har en advarsel om uheldig adfærd hængende over hovedet.

Læs også: Nej, du kan tro nej: Jeg vil ikke anmelde din butik på Trustpilot - nogensinde!

Ingen kommentarer

Hvordan udfaldet af den aktuelle sag mellem Din Hvidvare Reparatør bliver, vil hun hverken gætte eller kommentere på, da Trustpilot ikke udtaler sig om konkrete sager.

Hun har derfor ikke kommentarer om, hvad det kunne få af konsekvenser, hvis HornskovVindberg skulle vinde sagen i Retten i Glostrup.

Heller ikke selvom en potentiel sejr til HornskovVindberg kunne få mange danske virksomheder til at tilknytte mundkurve til deres forretningsforbindelser, så kunder tvinges til kun at ytre sig positivt - og dermed bidrage til et skævt billede af virksomheden.

"Vi må lige vente og se på udfaldet af retssagen," lyder det fra Mathilde Lykke Bülow hos Trustpilot.

Læs også: 
Jens sagsøges for negativ TrustPilot-anmeldelse: Men kan kritiske anmeldelser ties ihjel på nettet? Her er de tre vigtigste pointer

Ny lovgivning på vej: Amerikanerne kan snart kritisere virksomheder sønder og sammen på nettet

Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car