Super Mario møder benhård kritik trods titlen som mest downloadede mobilspil nogensinde

Super Mario Run er det hurtigst downloadede mobilspil nogensinde og har en omsætning på over 150 millioner kroner. Alligevel har app-lanceringen af hurtigløberen Mario kostet dyrt for producenten Nintendo.

Artikel top billede

Spillet Super Mario Run fra Nintendo har fået alletiders salgs-high score.

25 millioner downloads på blot fire dage i 151 lande lyder rekorden, selvom mobilspillet kun sælges fra Apples App Store.

Det betyder, at den lille italienske blikkenslager på få dage er løbet afsted med en omsætning på 150 millioner kroner ifølge app-analyseselskabet Sensor Tower.

Til sammenligning tog det i sommers 2016-fænomenet Pokémon Go fra Niantec i partnerskab med Nintendo 11 dage at runde de 25 millioner downloads i 35 lande, efter spillet blev lagt ud til download for både iPhone- og Android-folket.

Trods salgsrekorden har Super Mario fået Nintendo-aktien til at falde med 11 procent, mens Pokémon Go-spillet indledningsvist fik børskurserne i det japanske spilhus til at ryge gennem loftet.

Det skriver Reuters.

Læs også: Nintendos aktiekurs på vild himmelflugt efter premieren på Pokémon Go

Mario i pengeproblemer

Årsagen til Super Marios negative indflydelse på aktiemarkedet ligger i den modtagelse spillet har fået af app-folket, som har downloadet den lille hurtigløber med overskægget.

Mens Pokémon Go var gratis at spille - med mindre en spiller ville købe sig ekstra goder i mobilspillet - koster Super Mario penge at fuldføre.

Du kan således spille Super Mario Run i 10 minutters tid på tre baner, hvorefter Nintendo kræver 10 dollar (79 kroner for spillere i Danmark) for at løbe på spillets sidste 21 baner.

Pengeopkrævningen i det ellers umiddelbart gratis spil har trods sit store antal downloads vakt ramaskrig i Apple-butikken, hvor Super Mario Run-spillet får bedømmelsen 2,5 stjerner ud af fem mulige.

Samtidig får spillet også nogle drøje ord med på vejen fra Mario-spillere i hele verden.

"Wow.. Bare wow! Jeg hentede spillet ned, og forventede det var gratis. Det er det i realiteten også, men så snart man når ud til slottet, så skal man hoste op med 79kr. Hvad pokker skal der ske for det," skriver en dansk Super Mario-spiller i Apples App Store medfulgt af en enkelt stjerne.

Kun otte procent betaler

Andre mobilspillere peger på andre problemer med Super Mario Run.

Kritikken går på alt fra langsommeligt spil til, at spillet er for nemt at gennemføre.

Andre påpeger, at grafikken er dårligere end originalen fra 1980'erne, hvor Mario fik sin debut i selskab med King Kong-klonen Donkey Kong.

Bundlinjen er, at Nintendo mister mange kunder i svinget, når pengene skal findes frem. For med en omsætning på knap 150 millioner kroner fra mere end 25 millioner downloads med en pris på 79 kroner, er det langtfra alle, som betaler for at styre Super Mario i mål på sidste bane.

"Mario er måske den mest populære gaming-figur i verden, og alligevel ser vi, at kun otte procent af dem, der prøver spillet, også køber det," fra analytiker Spencer Gabriel fra app-analyselskabet Sensor Tower til Reuters.

Han mener ikke, at den lave betalingstilslutning skyldes spillets kvalitet, men snarere at i et spil som Pokémon Go med frivillige mini-betalinger kan spillerne prøve mere, før de skal hoste op ved kasse 1.

En uventet mulighed

Nintendo har forklaret, at engangsbetalingen efter 10 minutters tid er indført som en som sikkerhed til forældre om, at deres med Super Mario Run i hånden kun skal betale én gang.

Den taktik ser ud til at have givet bagslag, når spillerne finder ud af, at det skal betale for at fuldføre et spil, der bliver markedsført som gratis.

At selskabet overhovedet har været i vælten på app-markedet i andet halvår af 2016, er samtidig kommet som en overraskelse for alle - ikke mindst Nintendo selv.

For selskabet var langt inde i foråret ude med kriseplaner om alternative forretnings-ideer såsom udvikling af wearables og investeringer i restauranter, som kunne skæppe i kassen.

Det kan du læse mere om her: Nintendo skifter strategi: Disse tre områder vil selskabet satse på

Det forventes, at Super Mario Run vil blive lanceret til Android-platformen i begyndelsen af 2017. 

Læs også:
Anmeldelse: Nu kan du lave dit eget Super Mario-spil

Computerspillene fra din ungdom: Her er de 12 mest berømte spil nogensinde

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Product Owners til EU-applikationer i Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S