Dansk Counter Strike-hold vinder 3,3 milllioner kroner i kæmpe-turnering

Counter Strike-holdet Astralis vandt søndag aften Eleague-mesterskabet i Altanta og kan rejse tilbage til Danmark med millionpræmie.

Artikel top billede

(Foto: Astralis)

3,3 millioner kroner.

Så stor er den præmiesum, det danske Counter Strike-hold Astralis kan tage med hjem til Danmark efter at have banket det polske hold Virtus.pro i finalen i Eleague Major 2017-turneringen i Atlanta.

Det danske hold så ellers ud til at måtte nøjes med en andenplads under det meste af kampen søndag aften dansk tid, men slutresultatet ende med en 2-1-sejr til danskerne og en præmiesum på 500.000 dollar - cirka 3,3 millioner kroner.

Holdet mødte stor modstand tidligere i turneringen, hvilket holdleder Frederik Byskov nu kun kan grine af.

"Vi var det mest jagtede hold inden denne turnering, så da vi tabte den første indledende kamp til Godsent, sagde folk med det samme, at det var "typisk Astralis", men vi viste hele verden, at vi havde mere i os, og nu nyder vi sejren," udtalte Frederik Byskov til TV2 Sporten.

Astralis gode spil høstede også anerkendelse fra Danmarks udenrigsminister, Anders Samuelsen (LA), der roste holdet i et tweet.

En voksende "sport"

Computerspil som konkurrencesport, også kaldet eSport, er i hastig vækst.

Det estimeres, at mere end 125 millioner mennesker så eSport som seersport i 2015, og at esport som underholdningsmedie vil omsætte for over syv milliarder kroner i 2019.

I Danmark har Nordisk Film og FCK for nyligt annonceret et samarbejde omkring Counter Strike-holdet North.

Det kan du læse mere om her: F.C. København og Nordisk Film retter sigtekortet mod e-sporten: Satser benhårdt på Counter Strike-hold til Parken

Det er ikke kun i spillet Counter Strike, at Danmark har nogle af verdens bedste spillere.

I spillet League of Legends er Søren "Bjergsen" Bjerg en del af holdet Team SoloMid, som er et af de bedste i verden.

På Twitter har "Bjergsen" dobbelt så mange følgere som den danske fodboldspiller Nicklas Bendtner.

Læs også: 

Esport buldrer frem - men er det overhovedet sport?

De Bedste eSportsspil i 2016

Annonceindlæg tema

AI i bevægelse - forretning, agenter og potentiale

I dette særtema om aspekter af AI ser vi på skiftet fra sprogmodeller til AI-agenter, og hvordan virksomheder kan navigere i spændet mellem teknologisk hastighed og behovet for menneskelig kontrol.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S