Danmarks digitalisering: Vi tværer postens milliard-tab af på svenskerne

Sverige bliver hårdt ramt af, at Danmark sparer hundredemillionvis af kroner på digital post. For Sverige ejer størstedelen af PostNord og har ingen digital post-løsning at spare penge på.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Sverige står umiddelbart som taber af Danmarks enestående digitalisering.

Tabet kommer i nedgangen af brevforsendelser hos PostNord, som er ejet 60 procent af Sverige og 40 procent af Danmark.

Computerworlds svenske søstermagasin Computer Sweden forklarer med afsæt i PostNords regnskab for 2016, at PostNord nu står tilbage med svenskerhåret i postkassen. 

I regnskabet fremgår det, at det dansk-svensk-ejede postselskab måtte lide et tab på 1,24 milliarder kroner, hvilket mestendels går ud over Sverige.

Det svenske tab skyldes, at vi i Danmark har digital post, som staten hver år sparer store millionbeløb i porto på at have indført.

Læs også: Efter flere års hårdt arbejde: Så mange danskere er nu med på digital post

En lignende statslig digital post-løsning har man ikke i Sverige, hvor staten på postfronten blot taber penge, mens den svenske stat også ejer den største andel i det tabsgivende postselskab.

Danmark også ramt af nedturen

I årsregnskabet fra PostNord fremgår det, at Danmarks digitalisering står bag de største tab i det dansk-svensk-ejede postselskab.

Det beskriver PostNords administrerende koncernchef på følgende måde:

PostNords resultat påvirkes fortsat af kraftigt faldende brevmængder, primært i Danmark. Den kraftige digitalisering har ført til en dramatisk og negativ vækst for de danske operationer på både volumen og indtjening."

Læs også: Digital post koster kassen for Post Danmark

Danmark går dog ikke fri for at blive ramt af PostNords analoge nedtur.

For tabet har også fået dystre konsekvenser i Danmark, hvor op mod 1.000 danske PostNord-arbejdere i den kommende tid må vinke farvel til deres jobs.

Læs også:
Statsrevisorerne sår tvivl om gevinsten ved at indføre Digital Post

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension