Vær på vagt når software crasher i Windows: Særlig advarsel er et forsøg på at snyde dig

It-kriminelle forsøger i øjeblikket at narre Windows-brugerne. Når en program crasher på maskinen, får man en særlig advarsel med tilbud om hjælp - men det er et fupnummer.

Det er kun få dage siden, at vi her på Computerworld sidst skrev om tendensen med flere og mere udspekulerede fupnumre med udgangspunkt i Microsofts tech support.

De it-kriminelle foregiver at være fra Microsofts tech support, og med alt fra fup-opkald til forskellige falske pop-up-beskeder forsøger de at narre potentielle ofre til at udlevere fortrolige informationer eller betale penge.

Læs mere om det her.

Nu er et nyt Windows-fupnummer netop blevet opdaget.

Denne gang er det en applikation ved navn Event Monitor, der skaber problemer.

Den overvåger Windows event-loggen og kommer med en alarm-besked, hver gang den spotter, at et program er crashet på Windows-maskinen.

Stammer fra Indien
Netop det, at advarslen kun kommer, når brugeren rent faktisk lige har oplevet et reelt problem, kan måske lokke flere i fælden.

For det er det, der er tale om med pop-up-beskeden, der med store røde bogstaver advarer brugeren om problemer:

"Warning. Your Computer may be at risk," står der blandt andet (se eksempel til højre).

Samtidig får man et konkret telefonnummer, man kan ringe til for "emergency tech support immediately."

Det er Bleeping Computer, der skriver om Event Monitor. It-mediet forklarer, at softwaren bliver sneget ind på din maskine via forskellige software-pakker - uden dog at komme nærmere ind på hvilke.

Det fremgår dog, at selve Event Monitor har et certifikat fra en virksomhed ved navn Super Tuneup Technologies LLP, der stammer fra Indien.

Hvis man ringer til det nummer, der står i pop-up-advarslen, får man ifølge Bleeping Computer fat i en person, der er meget klar på at sælge forskellige apps og services, der kan hjælpe dig ud af "problemerne."

Bleeping Computer har også lavet en guide til, hvordan du kan fjerne Event Monitor - den finder du her.

Et stigende problem
Sikkerhedsfirmaet Malwarebytes har for nylig sat fokus på det stigende problem med falsk tech support til Windows-brugerne.

"I de seneste år har der været en stigning i oprettelsen af tech support scammer-virksomheder over hele verden til det punkt, hvor det basalt set er en epidemi," skrev Malwarebytes for nylig i en analyse.

"Mens der stadig er problemer med, at man får de stereotype opkald fra "Microsofts support", hvilket ofte hånes af mange avancerede brugere, kan mange af de metoder, som disse virksomheder anvender, opfattes som direkte ondsindede, og brugen af social engineering til at narre en bruger til at betale en masse penge for billig software, er på ekspertniveau," lød det videre.

Læs mere her:

It-support fra Microsoft er humbug: Pas på bølge af fup-opkald og falske it-supportere

Microsofts tech-support misbruges til nye udspekulerede ransomware-angreb





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Datatilsynet øger GDPR-kontrollen med ny strategi: Første del bliver spørgeskema med 100 spørgsmål
Det danske Datatilsyn er på vej med en ny data- og risikobaseret strategi i tre faser. Den første bliver et skema med op mod 100 spørgsmål, som virksomheder og myndigheder skal besvare. "Tilsynsmodellen har et element af stikprøvekontrol og er opbygget som en tragt," siger tilsynschef Frederik Siegumfeldt.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.