Norske Visma fortsætter dansk opkøbsbølge: Køber Bluegarden for mere end en milliard kroner

Norske Visma køber danske Bluegarden i endnu et kæmpeopkøb. Det er det andet selskab, som Visma køber på blot to år, der har Mogens Elsberg siddende som direktør.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Den norske Visma-koncern køber it-selskabet bag de udbredte lønsystemer Dataløn og Multidata, Bluegarden, med omkring 550 medarbejdere.

Det sker blot halvandet år efter, at kapitalfonden Marlin Equity Partners købte Bluegarden af de daværende ejere, Danske Bank og Nordea.

Administrerende direktør i Bluegarde, Mogens Elsberg, siger til Finans, at købsaftalen blev underskrevet i onsdags, og at det eneste, der nu mangler, er en godkendelse fra konkurrencemyndighederne.

Visma betaler ifølge Børsens vurdering ‘et stykke over' en milliard kroner for Bluegarden i handelen.

Marlin Equity Partners betalte 320 millioner kroner for selskabet for halvandet år siden.

Bluegarden håndterer månedlige lønudbetalinger til omkring to millioner lønmodtagere i Danmark, Norge og Sverige.

Opkøbstogt

Dermed fortsætter det norske selskab det opkøbstogt, som selskabet har været på i den danske it-branche i de seneste par år.

Han spillede også en fremtrædende rolle, da Visma for to år siden købte den danske cloud-succes e-conomics for omkring halvanden milliard kroner.

Dengang var Mogens Elsberg nemlig ligeledes administrerende direktør for e-conomics, der ligeledes blev solgt af en kapitalfond - dengang HgCapital - der ligeledes nåede at eje selskabet i blot halvandet år og ligeledes scorede omkring det dobbelte af den pris, som selskabet selv havde betalt.

Du kan læse mere om salget af e-conomics her: Derfor betaler Visma halvanden milliard kroner for e-conomic: Her er værdien i selskabet.

Mogens Elsberg blev indsat som direktør for Bluegarden i november 2015 med den klare opgave at gennemføre en turnaround og skabe ‘profitabel vækst.'

Det kan du læse mere om her: Mogens Elsberg bliver ny topchef for Bluegarden.

Konsulenthus

For godt et år siden fulgte nordmændene op ved at købe det 10 år gamle konsulenthus Mind4IT med omkring 180 it-konsulenter.

Dengang sagde Visma-direktør Carsten Boje Møller, at der var tale om en ‘voldsom udvidelse på det her område.'

Det kan du læse mere om her: Norske Visma køber dansk konsulenthus: Får kontrol med 180 freelancere.

Fælles for de opkøbte selskaber er, at de alle har vækket Vismas interesse efter en periode med meget kraftig vækst.

Mind4IT havde således mere end fordoblet sin omsætning i de to år op til opkøbet, mens e-conomics i de tre år op til opkøbet i 2015 havde fem.doblet sin omsætning.

Det samme var tilfældet med Martin Thorborgs Dinero, som Visma købte i november for små 150 millioner norske kroner - i øvrigt efter flere års dialog med Thorborg og co.

Det kan du læse mere om her: Visma køber Martin Thorborgs regnskabsvirksomhed Dinero.

Dengang fortalte også ejeren af Dinero-konkurrenten Billy, at Visma havde henvendt sig flere gange i et forsøg på at indlede forhandlinger om at sælge selskabet til Visma.

Det kan du læse mere om her: Dinero-konkurrenten Billy efter Vismas opkøb af Dinero: Derfor sagde vi nej til to milliontilbud fra Visma.

Erobre kunder tidligt

Efter købet af Dinero erklærede Visma til Computerworld, at selskabet ville købe flere danske selskaber i 2017, og at selskabet stod klar med ganske store pengesummer, hvis den rette mulighed skulle melde sig.

Det kan du læse mere om her: Stor norsk koncern klar til opkøbstogt i den danske it.-branche: "Vi har betydelige ressourcer til rådighed."

Visma pegede dengang på, at selskabet især er interesseret i selskaber, der leverer cloud-løsninger og som henvender sig til de små og mellemstore virksomheder.

"Samtidig er en af de store fordele ved opkøb, at vi opnår en meget hurtig ‘time to market," sagde Mads Rebsdorf til Computerworld for et par måneder siden.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job