CIO i TopToy mærker nye vinde blæse: "Børnene er i dag meget mere digitale end før, og det er en af de tendenser, der i øjeblikket har størst indvirkning på os"

Årets CIO 2017: Når julehandlen skydes i gang, skal tungen holdes lige i munden, når man er CIO i legetøjsbranchen. For et enkelt fejltrin kan være kostbart, lyder det fra Kenneth Messerschmidt fra Top-Toy, der er nomineret til Årets CIO 2017.

Artikel top billede

(Foto: AP PHOTOGRAPHY / Alexander Peter)

Top-Toys CIO Kenneth Messerschmidt indleder hvert år med at lave en liste over sine såkaldte "must-win-battles".

Fælles for alle punkterne på listen er, at at han skal være i mål med dem inden udgangen af september.

For hos Top-Toy, der står bag legetøjskæden BR og de skandinaviske Toy"R"Us-butikker, er julemånederne helt afgørende.

Halvdelen af virksomhedens omsætning ligger i november og december, og hvis der opstår it-problemerne i den periode, kan det koste virksomheden millioner og atter millioner af kroner.

Derfor var der heller ikke tale om tilfældig timing, da Top-Toy i marts afsluttede et stort SAP-projekt, der med et slag ændrede 70-75 procent af virksomhedens it-systemer.

"It-projekter af den størrelse er som at underkaste virksomheden en hjerteoperation, og det er ganske enkelt for risikabelt at gøre det senere på året."

"Derfor sørger vi for, at alle store transformationer bliver foretaget i den første halvdel af året år og fra første november har vi et "freeze" på alle idriftsættelser. Det er helt afgørende, at vi er klar til at spurte ind i julehandlen," siger Kenneth Messerschmidt til Computerword.

Læs også Her er de fem dygtigste it-topchefer i Danmark: Er nomineret til Årets CIO 2017

Nettet udfordrer selvforståelsen

Som CIO i Top-Toy skal Kenneth Messerschmidt navigere virksomheden sikkert gennem et digitalt farvand, der er i disse år er under hastig forandring.

En opgørelse fra Dansk Erhverv har vist, at den danske nethandel sidste år satte rekord, og opgørelsen slog fast, at væksten i denne danske detailhandel i disse år næsten udelukkende sker indenfor nethandel.

Tidligere lød det på ledelsesgangene i Top-Toy, at det var her, at man bestemte, hvad de danske børn skulle have i julegave.

En selvforståelse der også afspejlede sig i virksomhedens reklamer, hvor vi op gennem 1990'erne hver eneste jul så koncernens tromme-spillende maskot, Fætter BR, posere side om side med julemanden.

Men de seneste års boom i nethandlen betyder ifølge Kenneth Messerschmidt, at det har været nødvendigt at tage dele af selvforståelsen op til revision.

Det skyldes blandt andet, at Top-Toy i dag oplever en tendens, hvor det i langt højere grad er kunderne - i særlig grad børnene - der svinger taktstokken, når det bliver handlet legetøj.

Læs også: CIO i Arla: Sådan henter vi millioner på bundlinjen ved hjælp af algoritmer og dataanalyser

Hvis Top-Toys butikker ikke har det rigtige legetøj på hylderne, så er det let for iPad-generationen at finde en anden webshop der har.

"Børnene er i dag meget mere digitale end før, og det er en af de tendenser, der i øjeblikket har størst indvirkning på os," siger han.

Ifølge Kenneth Messerschmidt har nethandlen skabt en helt ny form for transparens i detail-branchen.

Kunderne er tilsyneladende mindre loyale, og Top-Toy-CIO'en forklarer, at kunderne i dag med langt større præcision er i stand til at udvælge tilbud hos netop den butik, der har den mest lukrative pris, det største udvalg og de bedste leveringsbetingelser.

"Vi ser, at der en tilbuds-jæger kultur på nettet, hvor folk i dag gerne køber deres julegaver i adskillige webshops," siger han.

Det er med andre ord et ualmindeligt hårdt marked at sælge legetøj på nettet, og profitmarginerne er ofte særdeles magre.

Eksempelvis måtte Top-Toy i det seneste regnskab tage til takke med et overskud på 6,6 millioner ud af en omsætning på knap fire milliarder kroner.

Er kommet til tættere på kunderne

De nye udfordringer har været med til at forandre hans rolle som CIO, og det betyder, at han i dag er rykket betydeligt tættere på kunderne.

"Der er ikke nogen tvivl om, at jeg i dag er kommet tættere på kunderne end nogensinde før. Det er en forandring, der for alvor er sket gennem de sidste to til tre år," siger han.

Det har ifølge Kenneth Messerschmidt udmøntet sig i, at kunderne i dag spiller en nøglerolle i stort set alle de overvejelser, som de gør sig i it-afdelingen,

"Selv når vi holder møder, spørger vi i dag hinanden: Er det her et møde, som vores kunder vil være villige til at betale for?," siger han.

Klassiske legetøjskataloger mister betydning

En anden konsekvens af den omvæltning, som nethandlen har skabt, er, at Top-Toy i disse år tager et kritisk blik på de traditionsrige legetøjskataloger, der gennem årtier er dumpet ind af brevsprækken hos forventningsfulde børnefamilier over alt i landet.

"Vi skal i kontakt med vores målgruppe på helt andre måder i dag, og derfor spørger vi os selv om, hvilken rolle det klassiske legetøjskatalog skal have i fremtiden. Det er min vurdering, at vi i de kommende år kommer til at opleve, at der bliver udsendt betydeligt færre hustandsomdelte tilbudskataloger," siger han.

Hos Top-Toy sker markedsføringen mod de yngste kunder derfor i stigende grad via Facebook og andre sociale medier, men virksomheden har også sat skub i app-udviklingen, hvor BR-butikkerne i dag tilbyder en ønskeliste-app samt en særlig app til medlemmer af legetøjkædens kundeklub.

Derudover arbejder Top-Toy ifølge Kenneth Messerschmidt i lighed med resten af detailbranchen med at blive bedre til at udnytte kunde- og medlemsdata til at målrette tilbud mod den enkelte kunde.

Læs også: Kun tre ud af Danmarks 10 bedste it-direktører har beholdt deres job

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job