Pas på: Marketingstrategier med udgangspunkt i mavefornemmelser kan være direkte farlige

Tiden er løbet fra marketing-mænd med en luftig mavefornemmelse for, hvad der virker. Fremtiden tilhører hverken datanørder eller forretningsgenier. Derimod er det de, der kan begge dele, der bliver fremtidens mest eftertragtede medarbejdere.

Artikel top billede

Foto: Copyright© Agillic (Foto: Lene Esthave)

Marketingstrategier med udgangspunkt i mavefornemmelser og luftige idéer hører fortiden til.

Lyt derfor ikke til folk, der med mange års erfaring gør alle deres udsagn til utvetydige sandheder. Data er gud - også indenfor marketing.

Sådan kan man koge beskeden ned fra Colin Shearer, der blandt andet er manden bag SPSS Modeller, der er et stykke IBM-software, der bruger data til at bygge modeller til at forudsige fremtiden. 

Til Agillic Summit på Nationalmuseet i København onsdag i sidste uge delte Colin Shearer ud af sine idéer om, hvilken indflydelse data får på marketing fremadrettet.

Her vil data nemlig komme til at spille en afgørende rolle, fordi man med datadrevne analyser kan forudsige forbrugsmønstre, og så er det slut med at tro og fornemme. 

"Hvis du talte med mange marketingfolk for 10 år siden, så troede de, at grunden til, at deres marketing var værdifuld, var, at folk i deres organisation havde mange års erfaring og havde det rigtige instinkt. Det betød bare, at de traf beslutninger ud fra, hvad de mente og tænkte var det rigtige at gøre," siger Colin Shearer,

Alt er oppe i luften

Årsagen til, at fortidens instinktive marketingfolk nu må gå bort er i følge Colin Shearer, at verden i disse år undergår en forunderlig forvandling.

Enorme mængder data, som før forsvandt sammen med kundens kopi af kvitteringen i skraldespanden bruges nu til at analysere forretningen.  

"Vi lever i en tid, hvor alting er under forandring. Ting forandrer sig så hurtigt, at selv om de her folk var eksperter og altid havde ret, så ændrer verden sig i dag på ugentlig og månedlig basis. Det er ikke længere nok at stole på den menneskelige fornemmelse for, hvad der er rigtigt."

Med den udtalelse lægger Colin Shearer sig på den fuldstændigt modsatte fløj af Malcolm Gladwell.

Bestsellerforfatteren sagde så sent som for to uger siden på Citrix' årlige Synergy-konferencen, at han ikke mener, at kunstig intelligens og store datasæt kan erstatte den menneskelige fornuft.  

Læs mere om det her: Trods boom af løsninger med kunstig intelligens: Vi har mere end nogensinde brug for den menneskelige dømmekraft

Data giver et forspring

Mængden af data, som det i dag er muligt at samle, giver et så stærkt billede af mønstre hos kunderne, at metoden i følge Colin Shearer let sætter fornemmelsernes marketing skakmat. 

"AI-systemerne kigger på data for at finde ud af, hvad der virkelig sker i verden. De kigger efter mønstre, der indikerer, om kunderne er villige til at købe noget eller på vej til at stoppe med at forbruge noget," siger dataguruen og fortsætter:  
 
"Imens tingene ændrer sig, kommer ny data ind, som repræsenterer nye forbrugertendenser og præferencer. Systemerne er derfor altid fuldstændigt opdaterede."

Og netop det fuldstændigt opdaterede værktøj har skabt en tendens blandt de folk, der til dagligt arbejder med marketing.

Fra tidligere at have bygget en del af deres arbejde på fornemmelser eller mindre videnskabelige idéer, så agerer flere marketingfolk nu nærmest som videnskabsmænd, der kitelløse måler, vejer og analyserer den tilgængelige data.  

Opskriften på succes

Det handler om både at holde snuden i analysesporet og samtidigt kigge op en gang i mellem, hvis man skal have det maksimale udbytte af en datadrevet marketingindsats.  

"For at få succes med at bruge analyseredskaber, skal man kombinere den analytiske viden med den forretningsmæssige viden," siger Colin Shearer og fortsætter:   

"Man kan ikke gå for meget i den ene eller den anden retning. Man kan ikke have folk, der bare finder på marketing ud fra deres instinktive indskydelser, men man kan heller ikke bare have en nørd siddende i baglokalet og lege med data og tro, at det løser marketingspørgsmålet. Det skal være en kombination."

Læs mere om fremtidens arbejdsmarked her: Du kommer til at droppe dit faste job: I fremtiden kommer vi (næsten) alle til at arbejde freelance

Det er derfor netop folk, der kan blande de to egenskaber, der bliver brug for fremadrettet, vurderer den tidligere globale topprofil fra IBM.   

"Jeg tror, at de folk, vi kommer til at se blive meget værdifulde i marketingorganisationerne, er dem, der kan balancere mellem det analytiske og det forretningsmæssige."

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job