Firefox satser stort på nyt produkt: Nu skal Google Chrome vippes af pinden

Efter flere år på hælene satser Mozilla med ny stil og splinternyt produkt på en gang for alle at komme på omgangshøjde med Google Chrome. Gør dig klar til Firefox 57.

Artikel top billede

Mozilla-browseren Firefox har tabt markedsandele i årevis - især til Googles Chrome-browseren, som i dag sidder på mere end halvdelen af det globale browsermarked, mens Firefox kun sidder på cirka 10 procent.

Men nu skal det være slut, lyder det fra Mozilla, der - igen - vil forsøge at komme på omgangshøjde med Chrome.

Våbnet kommer til at hedde Firefox 57.

Den kommende version af Firefox bliver lanceret 14. november.

Den ser dagens lys, efter at selskabets udviklere har arbejdet på en omfattende opgradering af browseren og dens funktioner.

Firefox 57’s betydning for Mozilla understreges af, at Mozilla internt har droppet den søde lille Firefox-figur rullet om en blå klode, som ellers siden 2003 er blevet anvendt som logo for browseren.

Til præsentationen i sidste uge for selskabets 1.200 medarbejdere blev Firefox 57 ifølge CNet repræsenteret af en robotlignende Iron Man-figur ved navn Mark 57.

Der er med andre ord krigsstemning i Mozilla. Det er knald eller fald og nu eller aldrig, at Chromes dominans skal knækkes.

Lang vej endnu

Mozillas udviklingsafdeling har arbejdet på Firefox 57 i mere end et år, og selskabet er nu klar med de første testversioner, hvilket blev markeret med taler og festivias i selskabets hovedkvarter i Mountain View i USA - ikke langt fra Googles hovedkvarter.

“Det bliver et big bang. Vi vil vinde en masse brugere tilbage,” lød det her fra Mozilla-topchef, Chris Beard.

Problemet for Mozilla og Firefox er ikke mindst, at Firefox’ i forvejen meget lille markedsandel på næsten ligger i pc-markedet.

For på smartphones verden over anvender næsten ingen Firefox som browser. På begge markeder er den klart største browser Chrome - langt foran de nærmeste konkurrenter.

Internt forlod selskabets medstifter og direktør, Brendan Eich, selskabet for et par år siden. Han har nu lanceret en ny konkurrent, browseren Brave, som du kan læse mere om her. 

Hovedfokus har under udviklingsarbejdet været på browserens hastighed.

En af forbedringerne bliver Stylo-teknologien, der sætter fut i formatterings-processerne i browseren, mens den såkaldte Quantum Flow-teknologi fjerner de små bugs, der typisk går ud over farten i en browser.

Hertil kommer den såkaldte Quantum Compositor, der sætter turbo på monitor-delen, mens WebRender via computeren grafik-chip vil kunne loade websider hurtigere.

Ifølge Mozilla vil det gøre det muligt at anvende animation og interaktivt indhold på helt nye måder, som kun vil være muligt i Firefox.

Hertil kommer, at Mozilla med Firefox 57 dropper selskabets hidtidige tilgang til extensions til fordel for Web Extensions, der iøvrigt bygger på Chrome-teknologi.

Det store spørgsmål er selvfølgelig, om de teknologiske forbedringer kommer til at gøre en forskel.

Det tror Mozillas tidligere CTO, Andreas Gal, eksempelvis ikke på.

Han har tidligere peget på, at de forskellige browsere i dag er næsten ens i både udseende og brug, og derfor kan forskellige teknologiske små-forbedringer ikke få ret mange brugere til at skifte til en ny browser end den, som de anvender.

Det kan du læse mere om her: Mozilla-topfolk i åben diskussion: Kan teknologiske forbedringer overhovedet redde Firefox?

Firefox har i dag omkring 100 millioner daglige brugere. Og Mozilla-chef Chris Beard bedyrer, at Firefox 57 i forhold til de nuværende Firefox-versioner bliver ‘som nat og dag.’

Økonomisk går det for tiden ok for Mozilla, der over de senere år har indgået nye aftaler med søge-selskaber som Baidu, Yahoo og Google, som betaler for at vise annoncer baseret på søgninger direkte i browseren.

100 millioner brugere er mange. Spørgsmålet er, om det er nok til at sikre Firefox’ fremtid.

Hvad tror du? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Mozilla-topfolk i åben diskussion: Kan teknologiske forbedringer overhovedet redde Firefox?

Mozilla opgiver efter fire år: Her er den endelige 'kill date' for Firefox OS til smartphones

Skifter grafisk identitet: Mozilla skal nu hedde 'moz://a'

Med ny Firefox-browser kan du surfe helt privat på din iPhone

Brugerne flygter fra Microsofts browsere: 292 millioner brugere har droppet IE og Edge siden nytår

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S