Brugerne flygter fra Microsofts browsere: 292 millioner brugere har droppet IE og Edge siden nytår

Mere end en kvart milliard brugere har sagt farvel til Microsofts browsere, IE og Edge, siden nytår. Det kan blive alvorligt, hvis nedturen fortsætter.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Brugerne strømmer væk fra Microsofts browsere, Internet Explorer og Edge, viser nye tal for analyse- og målevirksomheden Net Applications.

Alene i den seneste måned har 33 millioner brugere sagt farvel til en af de to Microsoft-browsere.

Ved udgangen af september kørte IE og Edge ifølge Net Applications på 506 millioner computere verden over. I august var tallet 539 millioner.

Siden 1. januar har IE og Edge tilsammen mistet 292 millioner brugere, viser en sammenregning fra Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Faldet med 18 procent-point

Samlet er de to browseres markedsandel på blot en måned faldet med 1,9 procent-point, så Microsoft ved udgangen af september sad på samlet 30,6 procent af det globale browser-marked.

Microsofts markedsandel på browsermarked er faldet med et par procent-point hver eneste måned i det seneste halve år, og siden nytår er Microsofts samlede andel på browsermarkedet i alt faldet med 18 procent-point.

Det svarer ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau til et samlet fald på 39 procent i de seneste otte måneder.

Mest dramatiske fald nogensinde

Microsoft-browsernes dramatiske nedgang er blandt de største på browsermarkedet nogensinde.

Den eneste, der måske kan matche, er den nu hedengange Netscape Navigator, der i 1990'erne tabte det, der dengang blev kaldt for 'Den store Browserkrig' til netop Internet Explorer og Microsoft.

Siden blev Netscape Navigator videreudviklet til Mozilla Firefox, men det er en anden historie.

Det kan du læse mere om her: Browserkrigen, der aldrig stopper

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureaus beregninger, vil Microsofts andel af browsermarkedet være faldet til under 25 procent til nytår, hvis brugerne fortsætter med at flygte fra browseren med samme hastighed, som de lægger for dagen nu.

Og allerede til marts 2017 vil den kombinerede markedsandel for Edge og Internet Explorer være faldet til under 20 procent af det globale marked.

Firefox går frem

Googles Chrome har i et godt stykke tid været den browser, der har haft største fremgang. Men i den seneste måned ser Chromes vækst ud til at være stagneret.

I stedet går Mozillas Firefox pænt frem med en vækst på 1,5 procentpoint, hvilket er den største månedlige fremgang for Firefox siden november 2008.

Chrome sidder for tiden på 54,4 procent af browsermarkedet, mens Firefox sidder på 9,2 procent.

Ifølge Computerworlds nyhedsbureau skal en væsentlig årsag til Microsofts dramatiske fald findes i, at Microsoft i januar stoppede med at supportere alle gamle browser-versioner - det vil sige alle browsere undtagen IE11 og Edge.

Det kan du læse mere om her: Microsoft på vej med besked til millioner af brugere: Nu skal gamle browsere fjernes

Beslutningen tvang millioner af Internet Explorer-brugere til at træffe et valg om ny browser, og mange af dem valgte altså en af Microsofts konkurrenter.

Microsoft har netop løftet sløret for en række avancerede sikkerhedstiltag til Edge-browseren, som selskabet håber kan være med til at sætte skub i udbredelsen.

Det kan du læse mere om her: Microsoft: Med denne splinternye teknologi bliver Edge den mest sikre browser i verden

Læs også:

Kæmpenedtur for Microsoft: Kan miste pladsen som verdens største browser-firma om få måneder

Browser-krigen 2016: Vælger du Chrome, Firefox, Safari, Edge - eller en helt anden browser?

Er du klar? Sådan skal Windows 10 blive en lækkerbidsken for virksomhederne

Microsoft kobler millioner af indsamlede data fra Office 365 og Windows sammen til ny type sikkerhedsløsning

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job