Artikel top billede

Dagens halvårsregnskab fra NNIT viser, at der er godt gang i forretningen uden om selskabets gigantkunde Novo Nordisk.
Foto: NNIT

Novo Nordisks betydning for NNIT's omsætning falder: "Vi fik jo en brat opvågning sidste sommer"

En af landets helt store it-spillere NNIT har fået godt gang i forretningen uden om virksomhedens centrale kunde Novo Nordisk. Virksomhedens halvårsregnskab viser en massiv fremgang i forretningen uden om Novo Nordisk.

På adressen Østmarken 3A i Søborg går topchef hos NNIT Peter Kogut rundt og smiler.

Smilet skyldes, at virksomhedens halvårsregnskab ikke bare viser vækst i hele forretningen, men i særdeleshed viser vækst i forretningen rundt om Novo Nordisk. 

Samlet set vokser NNIT med 6,3 procent, men særligt forretningen uden for favoritten Novo Nordisk brager frem med 17 procent. Den danske medicinalgigant spiller ellers en særdeles central rolle i NNIT's kundeportefølge og lægger mere end milliard kroner hos NNIT om året.

"Vi går ind i efteråret med en pæn vækst på omkring seks procent, samt en god margin på niveau med sidste år, drevet af 17 procent vækst i kvartalet hos kunder uden for Novo Nordisk," siger Per Kogut.

Læs mere om Scales her: Opkøbt af NNIT for en måned siden: Nu tikker million-ordre ind hos Scales

Væksten skal komme udefra

Det er vigtigt for Per Kogut og resten af NNIT, at der er kommet ordrer i bogen, der ikke skal faktureres til Bagsværd, hvor Novo Nordisk holder til. 

"Vi fik jo en brat opvågning sidste sommer, da Novo Nordisk begyndte at blive lidt mere omkostningsbevidst omkring it-udgifterne. Vores strategi har hele tiden været, at vi skal fastholde og udvikle vores Novo Nordisk-forretning Det er en kæmpe kunde, som vi står for en omsætning på langt over en milliard kroner. Det skal vi gøre ordentligt, men vi har også kunnet se, at væksten skal komme udefra,“ siger topchefen. 

Tivoli-taktik

Den danske insulin-darling Novo Nordisk er, som Per Kogut fortæller, blevet mere bevidst omkring sin store it-regning.

Det betyder, at NNIT's samelde afsætning til medicinalvirksomheden falder. 

Derfor vækker dagens mellemregnings store plus på forretningen rundt om Novo Nordisk da også glæde hos topchefen, der kan se til, mens den faldende indtjening i rutschebanen hentes hjem på ballongyngen. 

"Det er lykkedes os at vækste forretningen uden for Novo Nordisk så meget, at det også kompenserer for det reelle fald i omsætning til Novo Nordisk," siger han og fortsætter: 

"Det skyldes, at vi har kunnet accelerere vores strategi om at flytte fokus over på kunder uden for Novo Nordisk og samtidigt bevare vores meget store leverancer til Novo Nordisk."

Læs Scales-bossens beretning fra opkøbet her: Hasse Bergman solgte onsdag it-firmaet Scales for 122 millioner kroner: "Jeg blev budt velkommen hjem af mine tre døtre, der havde lavet et banner, hvor der stod 'Godt gået far'. Det var en fantastisk velkomst"

Fortsat tæt samarbejde

Selvom omsætningen til Novo Nordisk dykker, så betyder det ikke, at man hos NNIT vender ryggen til familiemedlemet Novo Nordisk. 

Det garanterer Per Kogut, der forsat ønsker at pleje forholdet til Novo Nordisk fremover. 

"Jeg ønsker ikke strategisk at have mindre samarbejde med Novo Nordisk. Jeg ønsker at fortsætte samarbejdet. Det er jo en gigantisk kunde, som vi kender rigtig godt og som alle andre er Novo Nordisk udsat for de fordele, ulemper og farer, der er indenfor digitalisering og cyber security. Derfor skal vi hjælpe Novo Nordisk så meget, vi kan,“ runder Per Kogut af. 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere