Foto: Screenshot fra Twitter

Nye billeder ser dagens lys: Her er Apples selvkørende bil

Trods interne stridigheder og store vanskeligheder arbejder Apple tilsyneladende fortsat på at udvikle en selvkørende bil-teknologi.

På det sociale medie Twitter er der dukket en video op af, hvad der angiveligt er en bil udstyret med selvkørende teknologi fra Apple.

Bilen er en helt almindelig SUV, der dog har fået monteret en enhed med sensorerer og anden selvkørende-teknologi på taget.

Tech-mediet The Verge har kunne tælle sig frem til at bilen er udstyret med i alt seks LIDAR-sensorer, der er udviklet af virksomheden Velodyne samt adskillige radar-enheder og en række kameraer.

Videon er optaget af iværksætteren MacCallister Higgins, der er medstifter af virksomheden Voyage, der beskæftiger sig med at udvikle selvkørende biler og derfor må vi antage, at han har relativ stor indsigt i den bagvedliggende teknologi.

Adskiller sig fra Googles biler
MacCallister Higgins påpeger ifølge mediet Techcrunch, at Apples selvkørende teknologi adskiller sig fra den Google anvender ved, at stort set al teknologien er indbygget i selve tag-enheden. 

De selvkørende biler fra Google er derimod udstyret med en mere strømlinet tag-enhed. Til gengæld er en stor del af computerkraften lagret i en enhed, der er placeret i bilens bagagerum. 

Techcrunch påpeger, at Apples variant har den fordel, at den er relativt let at installere på nye biler.

Derfor vil det i teorien være muligt for Apple en gang i fremtiden at sælge enheden som et selvstændigt stykke tilbehør, som forbrugerne kan få monteret på deres egne biler. 

Læs også: Efter stort ledelseskaos: Apple dropper planer om at udvikle sin egen bil

Apples strategi på bilområdet er dog omgærdet med stor hemmelighedkræmmeri, men det må formodes, at Apples teknologi stadigvæk befinder sig på et relativt tidligt stadie i udviklingsprocessen, og derfor kan meget have ændret sig når - og hvis - teknologien ender ude hos forbrugerne.
Læs også: Dansker spiller vigtig rolle i Mercedes-Benz' fremtidsvision: Denne bil er spydspidsen i kampen mod it-giganterne

Rygterne startede i 2015
Vi hørte første gang om Apples bilprojekt i starten af 2015, hvor der på nettet begyndte at cirkulære billeder af mystiske biler, der blev set flere forskellige steder i USA, men som alle havde det tilfælles, at de var indregistreret af Apple. 

Efterfølgende har projektet, der internt i Apple går under navnet Project Titan, dog taget fart. 

I amerikanske medier forlyder det, at Apple på et tidspunkt havde mere end 1.000 medarbejdere på projektet, hvor af en række af dem var rekrutteret fra den etablerede bilindustri. 

Efterfølgende er projektet dog blevet nedskaleret væsentligt. New York Times har rapporteret, at adskillige medarbejdere er blevet opsagt, og den daværende chef for projektet Steve Zadesky valgte i 2016 at sige sin stilling op. 

Det skyldes ifølge New York Times blandt andet uenig om strategien. 

Apples chef-designer Jonathan Ive ønskede angiveligt at designe en bil, der var fuldstændig selvkørende, mens den daværende chef for projektet Steve Zadesky i første omgang ville designe en såkaldt semi-autonom bil, der kun havde visse selvkørende funktioner. 

Ifølge New York Times fokuserer Apple i dag udelukkende på at udvikle en platform for selvkørende teknologi, der muligvis skal bringes til markedet i samarbejde med eksisterende bilproducenter. 

Der er en disruption på vej
Apples administrerende direktør Tim Cook har i et interview med det amerikanske magasin Bloomberg vurderet, at bilmarkedet i de kommende år vil undergå store forandringer. 

"Der er en kæmpe disruption på vej her," sagde Tim Cook til Bloomberg tidligere på året og henviste dermed til udviklingen indenfor selvkørende teknologi samt den stigende udbredelse af elektriske biler og kørselstjenester som Uber. 

"Det er tre store forandringer, der sker på stort set samme tid," konstaterede Tim Cook. 

Læs også: 
Apple ville genopfinde hjulet: Sådan gik det til, da it-gigantens vilde bilprojekt blev skrottet

Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia


Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Knald eller fald? Det kommer Googles Huawei-forbud til at betyde for din smartphone
Eksisterende og kommende ejere af Huawei telefoner kan se frem til en del usikkerhed omkring Android- og Google-økosystemet på deres smartphones.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
Danske Joachim Ærtebjerg er med i toppen som CTO for Intel i EMEA - hør hans bud på it-udviklingen efter 25 år hos processor-giganten
Tech fra Toppen: Danske Joachim Ærtebjerg har arbejdet for Intel siden de lancerede Pentium-processoren i midten af 90´erne. I dag er han CTO for EMEA-området - og giver her sit bud på it-udviklingen.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
It-sikkerheden afhænger af dig!
Du kender det sikkert. En kollega vil dele en fil med navne, mailadresser og andre personlige data fra jeres Salesforce database, med en partner i EU. Vedkommende beslutter at smide en Excel-fil i DropBox og sender et link til partneren til download. En anden kollega skal bruge en kundes bankoplysninger for at kunne lave en overførsel, så kunden sender selvfølgelig en e-mail med alle bankoplysninger. Ovenstående er blot to eksempler på det, der sker flere gange dagligt. Nemlig tilfælde hvor der skal deles følsomme oplysninger, hvor der er meget dårlig datasikkerhed. Det er en konstant stressfaktor for de sikkerhedsansvarlige i it. Derfor er det en absolut nødvendighed, at have de rigtige værktøjer og teknologier, for at gøre samarbejdet med andre virksomheder, så smertefrit som muligt. Det kan du læse mere om, hvordan du opnår i dette white paper.