Foto: Screenshot fra Twitter

Nye billeder ser dagens lys: Her er Apples selvkørende bil

Trods interne stridigheder og store vanskeligheder arbejder Apple tilsyneladende fortsat på at udvikle en selvkørende bil-teknologi.

På det sociale medie Twitter er der dukket en video op af, hvad der angiveligt er en bil udstyret med selvkørende teknologi fra Apple.

Bilen er en helt almindelig SUV, der dog har fået monteret en enhed med sensorerer og anden selvkørende-teknologi på taget.

Tech-mediet The Verge har kunne tælle sig frem til at bilen er udstyret med i alt seks LIDAR-sensorer, der er udviklet af virksomheden Velodyne samt adskillige radar-enheder og en række kameraer.

Videon er optaget af iværksætteren MacCallister Higgins, der er medstifter af virksomheden Voyage, der beskæftiger sig med at udvikle selvkørende biler og derfor må vi antage, at han har relativ stor indsigt i den bagvedliggende teknologi.

Adskiller sig fra Googles biler
MacCallister Higgins påpeger ifølge mediet Techcrunch, at Apples selvkørende teknologi adskiller sig fra den Google anvender ved, at stort set al teknologien er indbygget i selve tag-enheden. 

De selvkørende biler fra Google er derimod udstyret med en mere strømlinet tag-enhed. Til gengæld er en stor del af computerkraften lagret i en enhed, der er placeret i bilens bagagerum. 

Techcrunch påpeger, at Apples variant har den fordel, at den er relativt let at installere på nye biler.

Derfor vil det i teorien være muligt for Apple en gang i fremtiden at sælge enheden som et selvstændigt stykke tilbehør, som forbrugerne kan få monteret på deres egne biler. 

Læs også: Efter stort ledelseskaos: Apple dropper planer om at udvikle sin egen bil

Apples strategi på bilområdet er dog omgærdet med stor hemmelighedkræmmeri, men det må formodes, at Apples teknologi stadigvæk befinder sig på et relativt tidligt stadie i udviklingsprocessen, og derfor kan meget have ændret sig når - og hvis - teknologien ender ude hos forbrugerne.
Læs også: Dansker spiller vigtig rolle i Mercedes-Benz' fremtidsvision: Denne bil er spydspidsen i kampen mod it-giganterne

Rygterne startede i 2015
Vi hørte første gang om Apples bilprojekt i starten af 2015, hvor der på nettet begyndte at cirkulære billeder af mystiske biler, der blev set flere forskellige steder i USA, men som alle havde det tilfælles, at de var indregistreret af Apple. 

Efterfølgende har projektet, der internt i Apple går under navnet Project Titan, dog taget fart. 

I amerikanske medier forlyder det, at Apple på et tidspunkt havde mere end 1.000 medarbejdere på projektet, hvor af en række af dem var rekrutteret fra den etablerede bilindustri. 

Efterfølgende er projektet dog blevet nedskaleret væsentligt. New York Times har rapporteret, at adskillige medarbejdere er blevet opsagt, og den daværende chef for projektet Steve Zadesky valgte i 2016 at sige sin stilling op. 

Det skyldes ifølge New York Times blandt andet uenig om strategien. 

Apples chef-designer Jonathan Ive ønskede angiveligt at designe en bil, der var fuldstændig selvkørende, mens den daværende chef for projektet Steve Zadesky i første omgang ville designe en såkaldt semi-autonom bil, der kun havde visse selvkørende funktioner. 

Ifølge New York Times fokuserer Apple i dag udelukkende på at udvikle en platform for selvkørende teknologi, der muligvis skal bringes til markedet i samarbejde med eksisterende bilproducenter. 

Der er en disruption på vej
Apples administrerende direktør Tim Cook har i et interview med det amerikanske magasin Bloomberg vurderet, at bilmarkedet i de kommende år vil undergå store forandringer. 

"Der er en kæmpe disruption på vej her," sagde Tim Cook til Bloomberg tidligere på året og henviste dermed til udviklingen indenfor selvkørende teknologi samt den stigende udbredelse af elektriske biler og kørselstjenester som Uber. 

"Det er tre store forandringer, der sker på stort set samme tid," konstaterede Tim Cook. 

Læs også: 
Apple ville genopfinde hjulet: Sådan gik det til, da it-gigantens vilde bilprojekt blev skrottet

Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia


Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sticks'n'Sushis usynlige optimering henter 10 procent ekstra på bundlinjen: "Det er mere end rigeligt til både at betale systemet og give et afkast"
Fra Computerworlds arkiv: Med en cloudbaseret regnemaskine optimerer Sticks'n'Sushi sin take away-forretning. Snart begynder kæden også at regne på råvarerne, og så er der udsigt til 10 procent mere på bundlinjen.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.