Digitale muligheder centrale i Trygs milliard-opkøb af Alka: "Vi kan lære rigtig meget af Alka"

Forsikringsselskabet Trygs milliardsopkøb af konkurrenten Alka giver god mening, mener Tryg, der vil lære af Alkas evner inden for data-håndtering og digitalisering

Artikel top billede

Opkøbet af konkurrenten Alka for 8,2 milliarder skal bruges til at gøre Tryg mere digital og bedre til at forstå og bearbejde big data.

Det skriver Finans i et interview med Trygs administrerende direktør, Morten Hübbe.

“Der er områder, hvor Alka er klart længere fremme end Tryg, og det skal vi lære rigtig meget af. Et af de områder er online-salg. I 2017 er det 36 procent af Alkas salg, der foregår online. Ved Tryg er det salg næsten ikke-eksisterende,” siger Morten Hübbe til Finans. 

Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Flere analytikere havde ellers kaldt de 8,2 milliarder kroner for en anelse høj, men merværdien ligger i Alkas evner på det digitale.

Morten Hübbe fortæller til Finans, at på felter som dataanalysering er Alka dygtig og har arbejdet med det i længere tid end Tryg.

“Der ingen tvivl om, at internettet er en mere effektiv salgskanal end de gammeldags. Så at lære af Alkas erfaring vil helt sikkert bidrage til synergier hos Tryg. Vi kan lære rigtig meget af Alka,” siger Morten Hübbe.

Tryg var allerede Danmarks største forsikringsselskab målt på markedsandele, men med opkøbet af Alka når det nye Tryg knap 22 procent af det danske marked.

Alka har i dag omkring 380.000 kunder og bruttopræmieindtægter på omkring 2,5 milliarder kroner årligt.

Handlen forventes at blive gennemført i løbet af 2018, men skal først godkendes af en række konkurrencemyndigheder. 

Læs også: Dansker tvinges til at aflevere sine domæner til Tryg Forsikring: "Jeg har aldrig haft tanke på Tryg Forsikring ved brugen af navnet ”Tryg”, men udelukkende som en signalværdi i forhold til mine kunder"

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse