Digitale muligheder centrale i Trygs milliard-opkøb af Alka: "Vi kan lære rigtig meget af Alka"

Forsikringsselskabet Trygs milliardsopkøb af konkurrenten Alka giver god mening, mener Tryg, der vil lære af Alkas evner inden for data-håndtering og digitalisering

Artikel top billede

Opkøbet af konkurrenten Alka for 8,2 milliarder skal bruges til at gøre Tryg mere digital og bedre til at forstå og bearbejde big data.

Det skriver Finans i et interview med Trygs administrerende direktør, Morten Hübbe.

“Der er områder, hvor Alka er klart længere fremme end Tryg, og det skal vi lære rigtig meget af. Et af de områder er online-salg. I 2017 er det 36 procent af Alkas salg, der foregår online. Ved Tryg er det salg næsten ikke-eksisterende,” siger Morten Hübbe til Finans. 

Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Flere analytikere havde ellers kaldt de 8,2 milliarder kroner for en anelse høj, men merværdien ligger i Alkas evner på det digitale.

Morten Hübbe fortæller til Finans, at på felter som dataanalysering er Alka dygtig og har arbejdet med det i længere tid end Tryg.

“Der ingen tvivl om, at internettet er en mere effektiv salgskanal end de gammeldags. Så at lære af Alkas erfaring vil helt sikkert bidrage til synergier hos Tryg. Vi kan lære rigtig meget af Alka,” siger Morten Hübbe.

Tryg var allerede Danmarks største forsikringsselskab målt på markedsandele, men med opkøbet af Alka når det nye Tryg knap 22 procent af det danske marked.

Alka har i dag omkring 380.000 kunder og bruttopræmieindtægter på omkring 2,5 milliarder kroner årligt.

Handlen forventes at blive gennemført i løbet af 2018, men skal først godkendes af en række konkurrencemyndigheder. 

Læs også: Dansker tvinges til at aflevere sine domæner til Tryg Forsikring: "Jeg har aldrig haft tanke på Tryg Forsikring ved brugen af navnet ”Tryg”, men udelukkende som en signalværdi i forhold til mine kunder"

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job