Digitale muligheder centrale i Trygs milliard-opkøb af Alka: "Vi kan lære rigtig meget af Alka"

Forsikringsselskabet Trygs milliardsopkøb af konkurrenten Alka giver god mening, mener Tryg, der vil lære af Alkas evner inden for data-håndtering og digitalisering

Artikel top billede

Opkøbet af konkurrenten Alka for 8,2 milliarder skal bruges til at gøre Tryg mere digital og bedre til at forstå og bearbejde big data.

Det skriver Finans i et interview med Trygs administrerende direktør, Morten Hübbe.

“Der er områder, hvor Alka er klart længere fremme end Tryg, og det skal vi lære rigtig meget af. Et af de områder er online-salg. I 2017 er det 36 procent af Alkas salg, der foregår online. Ved Tryg er det salg næsten ikke-eksisterende,” siger Morten Hübbe til Finans. 

Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Flere analytikere havde ellers kaldt de 8,2 milliarder kroner for en anelse høj, men merværdien ligger i Alkas evner på det digitale.

Morten Hübbe fortæller til Finans, at på felter som dataanalysering er Alka dygtig og har arbejdet med det i længere tid end Tryg.

“Der ingen tvivl om, at internettet er en mere effektiv salgskanal end de gammeldags. Så at lære af Alkas erfaring vil helt sikkert bidrage til synergier hos Tryg. Vi kan lære rigtig meget af Alka,” siger Morten Hübbe.

Tryg var allerede Danmarks største forsikringsselskab målt på markedsandele, men med opkøbet af Alka når det nye Tryg knap 22 procent af det danske marked.

Alka har i dag omkring 380.000 kunder og bruttopræmieindtægter på omkring 2,5 milliarder kroner årligt.

Handlen forventes at blive gennemført i løbet af 2018, men skal først godkendes af en række konkurrencemyndigheder. 

Læs også: Dansker tvinges til at aflevere sine domæner til Tryg Forsikring: "Jeg har aldrig haft tanke på Tryg Forsikring ved brugen af navnet ”Tryg”, men udelukkende som en signalværdi i forhold til mine kunder"

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S