Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

IE/Edge og Firefox' markedsandele styrtdykker efter udrensning: Stor del af brugerne har været bots

En stor del af den globale trafik for Internet Explorer og Firefox har stammet fra bots. Efter udrensning er de to browseres brugerandele pludselig faldet til laveste niveau nogensinde.

En stor del af de globale brugere af Microsofts Internet Explorer- og Edge-browsere samt Mozillas Firefox-browsere har været bots.

Sådan lyder det fra analysehuset Net Applications, der i en årrække har stået bag en af de mest omfattende undersøgelser af browser-andele.

Net Applications måler på browser-anvendelse via besøg på mange tusinder websites, som har en aftale med analysehuset.

Et nærmere eftersyn har imidlertid vist, at målingerne ikke har været retvisende. For en stor af trafikken har stammet fra bots, der er små programmer, som imiterer menneskeres ageren - nogle gange som led i forskellige kriminelle planer.

Efter oprydning i data og udryddelsen af disse bots fra målingerne er brugerandelen for IE og Edge nu pludselig faldet med 3,3 procentpoint, mens der med et slag bliver barberet næsten to procentpoint af Firefox’ brugerandel.

Det betyder, at IE/Edge nu står tilbage med en brugerandel på blot 16,3 procent, mens Firefox står med 11,4 procent.

“Bots kan skævvride data ganske betydeligt. Vi har set situationer, hvor næsten al trafik fra store lande har været bot-trafik,” lyder det fra Net Applications.

I følge selskabet er der en række eksempler på, at bots anvendes til at forplumre trafikbilledet af annonce-svindlere, der forsøger at fremme brugen af såkaldt ‘high-value clicks’ eller som favoriserer en bestemt platform eller browser.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau viser de rensede tal en anden interessant detalje: De menneskelige brugere har forladt de to browser-familie i større omfang end hidtil vurderet.

“Microsofts browsere er faldet til et niveau, som var utænkeligt for blot to år siden, da de kørte på mere end halvdelen af verdens pc’er. Og Firefoxs rejse tilbage fra browserens nær-dødsoplevelser i 2016 har langt fra været så imponerende, som tallene tidligere har indikeret,” skriver nyhedsbureauet.

Kigger vi alene på de bots-rensede tal for Windows-computere, kan vi se, at blot 13,2 procent af alle Windows 10-brugere i dag anvender Edge-browseren. Det er det laveste niveau nogensinde. Så sent som i marts var andelen helt oppe på 22 procent.

Internet Explorer kører på 18,4 procent af alle Windows-baserede pc’er, hvilket dog også er det laveste niveau nogensinde. I begyndelsen af 2016 kørte IE på 28,5 procent af verdens Windows-computere.

Til gengæld vinder Googles Chrome kraftigt frem og lander i november påå en brugerandel på 60,6 procent. Det er første gang, at Chrome runder de 60 procent.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau har udrensningen af de mange bots også medvirket til, at der er dukket en række nye browsere op på listen, som faktisk bliver anvendt af mennesker.

De tæller eksempelvis QQ-browseren (1,8 procent) som kinesiske Tencent står bag, samt den russiske Yandex (0,6 procent), Opera (1,4 procent) og Vivaldi (0,1 procent).

Læs også:

Edge-browseren har det hårdt på pc’en - men nu satser Microsoft på iOS og Android

Mozilla klar med Firefox Quantum: Største release i 14 år - men har Firefox overhovedet en chance mod Chrome?

Windows 10-brugerne vender ryggen til Edge: Aldrig har så få Windows 10-brugere anvendt Edge-browseren




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere