Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Vækstfonden pumper rekord-beløb ind i dansk it-firma: Får 190 millioner i fondens største investering nogensinde

Vækstfonden skyder 190 millioner kroner i det danske it-firma Area9 Lyceum.

Den danske stats investeringsfond, Vækstfonden, investerer hele 190 millioner kroner i it-selskabet Area9 Lyceum.

Det er Vækstfondens største enkeltstående investering til dato.

Med investeringen overtager fonden 20 procent af selskabet, der ejes af Area9 Invest, som ejes af Ulrik Juul Christensen, Chaudri Khurram Jamil, Tommy Højfeld Frahm Olesen og Asger Kunuk Alstrup Palm.

Area9 Invest landede i 2015/16 et underskud efter skat på 39,7 millioner kroner. I fjor tabte selskabet 30,9 millioner kroner.

Area9 Lyceum står bag en række personaliserede og webbaserede læringsmoduler til skoleelever, studerende og medarbejdere, der skal efteruddannes.

Modulerne kan løbende tilpasses den enkelte brugers niveau og behov.

“Vores mål er at skabe verdens førende læringsteknologiske virksomhed til såvel uddannelsessektoren som erhvervslivet. Og forhåbentligt kan det skabe et kraftcenter i Danmark for uddannelsesteknologi og forskning,” lyder det fra Ulrik Juul Christensen, der er administrerende direktør i det danske selskab, læge og forsker i uddannelse og læring.

E-learningsselskabet Area9 blev stiftet i 2006 og de fire stiftere blev rige, da 95 procent af selskabet i 2014 blev solgt til det amerikanske forlag McGraw-Hill.

Det kan du læse mere om her: Dansk it-firma solgt for en formue: Stiftere scorer kvart milliard hver

For få dage siden udløb den konkurrenceklausul, som de fire stiftere indgik med forlaget i forbindelse med købet. Det giver nu plads til udvikling af Area9 Lyceum.

Ifølge Finans beholdte de fire stiftere nemlig en stor del af teknikken samt metoderne bag dem, da de solgte til amerikanerne for tre år siden.

Spilder store beløb

Ifølge Area9 Lyceum spildes der hvert eneste år meget store millionbeløb på efteruddannelse, som ikke har nogen som helst effekt og som ikke skaber værdi for hverken medarbejderne eller virksomheden.

Dette skyldes, at mange af uddannelses-forløbene er standardiserede og ikke skræddersyede til den enkelte, hedder det.

Selskabet har allerede forskellige store koncerner på kundelisten, heriblandt Hitachi, Coloplas og Topshop, hedder det.

Ifølge Vækstfonden er der meget stort potentiale i Area9 Lyceuyms tilgang til området, hvor man altså sigter efter hele tiden at ramme den enkelte studerendes behov og niveau.

Vækstfonden meddeler, at fonden vil ‘understøtte Area9 i at blive et internationalt fyrtårn på området for læringsteknologi.’

“Vi forventer, at uddannelse og læring står over for en revolution i måde, som vi allesammen skal lære på ved hjælp af kunstig intelligens og anden robotteknologi samt adaptive og personificerede læringsalgoritmer,” lyder det fra Vækstfondens direktør, Christian Motzfeldt.

Ifølge Finans øjner Vækstfonden et såkaldt tilbageløb på op mod en milliard kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere