Artikel top billede

Foto: CGI

To strandede it-projekter har sendt danske CGI til tælling: "Har leveret rigtig dårligt og det har kostet os rigtigt mange penge"

Et par rigtigt dårlige forretninger stak sidste år en Rambo-dolk i CGI Danmarks vækstballon. Fra at levere et voksende millionoverskud måtte virksomheden indkassere et stort tab. “Vi er slet ikke tilfredse for at sige det mildt," siger direktøren.

Man hører en gang imellem, at det rette projekt gør hele forskellen for en virksomhed. 

Sådan var det også for CGI Danmark, hvis resultat sidste år i den grad blev præget af to projekter.

Desværre for den danske del af CGI var det i en voldsomt negativ retning. 

“Vi har haft et par engagementer, der har leveret rigtig dårligt, og det har kostet os rigtigt mange penge. Vi har haft to it-projekter, hvor vi ikke har været i stand til at levere inden for det, vi havde forventet,“ siger CGI's danske direktør, Michael Hermansen, der er relativt ny på posten.

Læs om CGIs exit fra det dramatiske udbud i Region Syddanmark her: Stor-leverandør trækker sig uden varsel fra milliard-udbud i Region Syddanmark: "Efter mange overvejelser er vi desværre nået til den konklusion"

Fremgang afbrudt

Kigger man på virksomhedens regnskaber for de seneste år, gik det sådan set godt.

På trods af en vigende toplinje, der faldt fra 900 millioner kroner til knap 800 millioner kroner, øgede CGI Danmark sin overskudsgrad, hvilket har ført til, at bundlinjen er vokset i perioden 2013 til 2016. 

Men så skete der noget sidste år.

I årsregnskabet, der blev præsenteret lige før jul, slår CGI Danmark et decideret rengskabsmæssigt hul i jorden.

Læs om CGIs opkøb af Affecto her: Stor it-handel under opsejling: CGI vil købe Affecto - har 70 medarbejdere i Danmark 

Selv om omsætningen blot faldt med 70 millioner kroner, leverede virksomheden kun en bundlinje på 4,6 millioner kroner.

Året forinden landede selskabet et overskud på 57 millioner kroner.

Det svarer til et fald på 91,9 procent.

Og kigger man på resultatet af ordinær primær drift, der viser, hvordan virksomheden klarer sig på sit fokusområde, så er der røde tal i regnskabet. 

“Jeg overtog føringen i juli måned, og jeg betragter sidste års resultat som værende en engangsforseelse. Det er noget, der er sket i 2017. Nu er vi tilbage på sporet."

"Det ser vi også på alle signaler, og så er den ikke længere. Og det har jeg også opbakning til længere oppe i systemet,” siger Michael Hermansen, der rykkede ind på direktørkontoret i juli sidste år efter mere end 20 år i virksomheden.

Ansat som opryder

De to store projekter, der ifølge direktøren har fungeret som en landmine under selskabet, lå i bøgerne, da Michael Hermansen kom til som direktør. 

Læs mere om CGI her: 11 opsigelser på én uge - og alle gik til konkurrenten

Han var klar over, at der lå en oprydning foran ham, forklarer han. 

“Vi er slet ikke tilfredse, for at sige det mildt, og jeg er slet ikke tilfreds. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at da jeg overtog posten som direktør 1. juli, var det også en af opgaverne at få ryddet op i den situation, vi stod i," siger CGI-direktøren, der blandt andet har gennemført en omstrukturering af virksomheden. 

Han vil dog ikke komme nærmere ind på, hvilke projekter det drejer sig om, og hvad der er gået galt, siden det slog bunden fuldstændigt ud af virksomhedens regnskab for sidste år.  

Drejer det sig om en bod?

“Nej, det er et spørgsmål om, at det har været dyrere at levere det, vi skulle levere. Det er ret voldsomt”

Hvilke projekter drejer det sig om?

“Det må jeg ikke sige noget om. Det har været to store projekter, men jeg kan ikke sige noget om, hvem det er hos. Det må jeg ikke.”

Er I blevet fyret fra de her opgaver?

”Nej, vi har i fællesskab med kunden lukket projekterne.”

Læs om overtagelsen af Logica her: Direktør: Sådan har vi fået fjernet Logica fra verdenskortet

Sædet er ikke varmt

Selv om det kan ligne et katastrofalt regnskab, der kunne sende en del direktører hjem efter at have afleveret nøglekortet i receptionen, så er Michael Hermansen ikke nervøs.

Direktøren understreger, at hans stol ikke er varm, og at bestyrelse, den regionale direktør og CGI's topchef bakker ham op i arbejdet med at rydde op i virksomhedens bøger.

Den oprydning er nu slut, og derfor vælger han nu at kigge fremad.

“Kunderne har kunnet mærke, at vi har kæmpet, og du spørger, om kunderne er glade og tilfredse. Forløbet har jo ikke været tilfredsstillende for hverken os eller vores kunder,” siger han. 

“De to projekter har vi nu fået lukket, stoppet og færdiggjort, så nu kan vi se fremad,” lyder det fra Hermansen.

Han understreger endnu engang, at der ikke er nogle "røde"-projekter igang, der bliver tabsgivende for virksomheden.

Læs mere om CGI her: It-firma tilbød juniorkonsulenter til én krone i timen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere