Stor-leverandør trækker sig uden varsel fra milliard-udbud i Region Syddanmark: "Efter mange overvejelser er vi desværre nået til den konklusion"

Problemerne fortsætter for det sværtprøvede syddanske EPJ-udbud, der har en værdi på omkring en milliard kroner. Kort for afgørelsen vælger en af leverandørerne nu at kvitte udbuddet.

Artikel top billede

Først kunne Sundhedsplatformen ikke bruges, så kom prækvalificerede Systematic under heftig beskydning for at spille med lukkede kort, men problemerne stopper ikke her. 

Det syddanske EPJ-udbud til en værdi på en milliard skattekroner løber nu ind i endnu flere vanskeligheder.

CGI, der er en af tre prækvalificerede kandidater, trækker sig nemlig  fra udbudsrunden. 

"Det er vores vurdering, at det vil være overordentligt svært at vinde med de præmisser, der er opstillet for den videre forhandling. Derfor er det ansvarligt, at vi trækker os nu, inden processen tages videre," skriver Michael Hermansen, der er administrerende direktør i CGI i Danmark, i en pressemedelelse.

Læs om sagen her: Overblik: Ballade i Region Syddanmark i kæmpe EPJ-udbud til en milliard kroner

"Vi ville meget gerne have været den fremtidige leverandør til regionen med en ny og moderne EPJ/PAS-løsning baseret på den store erfaring, som vi har oparbejdet gennem mange års partnerskab med Region Syddanmark," lyder det fra direktøren.

Rammerne ikke i orden

Rammerne for forhandlingerne med Region Syddanmark er ikke i orden. 

Det er årsagen til, at CGI sammen med Cerner nu trækker sig fra det syddanske udbud. 

"Efter mange overvejelser og grundige analyser er vi desværre nået til den konklusion, at der ikke er et godt match mellem udbuddet i dets nuværende form og vores ønsker til at levere en løsning, som kan dække regionens behov nu og ikke mindst i fremtiden," skriver Michael Hermansen videre.

Læs kritik af udbuddet her: Milliardudbud i Region Syddanmark blev skræddersyet til danske leverandører

Selvom der altså er opstået uenighed mellem CGI og Region Syddanmark om det nuværende udbud, så betyder dagens exit ikke et farvel til det nuværende samarbejde, som CGI garanterer fortsætter som aftalt. 

Det efterlader umiddelbart kun Systematic og Cambio tilbage i kampen om ordren til en milliard skattekroner. 

Det kan vise sig at blive en strid kamp, da Systematic går benhårdt efter at lande en aftale og dermed sætte sig på to ud af tre regioner i Vestdanmark, mens Cambio kæmper stenhårdt for med ikke at havne i en regionalt dansk exit, og dermed være efterladt Grønland, Færøerne og Forsvaret som kunder. 

Tre prækvalificerede

Region Syddanmark havde prækvalificeret tre it-selskaber i kapløbet om at komme til at levere et helt nyt EPJ-system til regionen.

De tre selskaber var CGI Danmark/Cerner, Cambio Healthcare Systems/Accenture/Royal Phillips og Systematic/Capgemini Sogeti.

Dermed har regionen fravalgt to selskaber, der også ansøgte om at blive prækvalificeret, nemlig CSC Scandihealth og Epic/NNIT.

Forløbet bag udbuddet har været usædvanligt, i det Region Syddanmark valgte at sende kæmpeopgaven i udbud blot et år efter regionens daværende system, Cambio Cosmic, var blevet sat i fuld drift.

En af grundene var leverandøren bag Cambio Cosmic, CGI, på dette tidspunkt havde haft ordren i 12 år - men altså først var blev færdig med fuld udrulning efter 11 år.

Dengang meddelte Region Syddanmark, at den havde været i langvarige forhandlinger med CGI og undervejs havde modtaget henvendelser fra nogle af de øvrige leverandører af EPJ-systemer.

Regionen ønskede derfor at se, om CGI's pris er markedssvarende og rimelig, hvorfor opgaven altså nu er kommet i udbud.

Det kan du læse mere om her: Stort EPJ-system skal i udbud blot et år efter det blev taget i fuld drift: "Ærgerligt," mener sygehus-direktør.

Læs mere om det her: Milliardudbud i Region Syddanmark kan betyde regionalt EPJ-exit for svenske Cambio

Læs mere om udbuddet her: Region Syddanmark fastslår trods virak og afsløringer: NNIT og Epic endegyldigt ude i milliardudbud

Læs mere på cw.dk om et øjeblik.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Bluecircle

    Partiklerne ingen taler om: Den oversete risiko i datacentre og serverrum

    Støv, fibre og metalliske partikler kan påvirke både uptime, levetid og driftssikkerhed. Derfor arbejder flere datacentre systematisk med contamination control.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos