Mærsk efter cyberangreb: “Vi måtte installere 4.000 nye servere, 45.000 nye pc'er og 2.500 applikationer. På 10 dage”

Mærsk måtte geninstallere tusindvis af servere, computere og applikationer på få dage under Petya-angrebet i slutningen af juni 2017 .

Artikel top billede

A.P. Møller-Mærsk blev hårdt ramt af Petya/NotPetya-angrebet sidste år, og cyberangrebet endte med at koste den danske rederigigant omkring to milliarder kroner.

Cyberangreb er også højt på dagsordenen på World Economic Forum, der løber af stablen i Davos i disse dage, og her fortæller bestyrelsesformand i Mærsk Jim Hagemann Snabe, at Petya tvang virksomheden til at genopbygge al virksomhedens it på mindre end to uger.

“Basalt set var vi nødt til at geninstallere hele vores infrastruktur. Vi måtte installere 4.000 nye servere, 45.000 nye pc'er og 2.500 applikationer. Det blev gjort over 10 dage,” lyder det fra Jim Hagemann Snabe.

Mærsk har fået stor ros for sin håndtering af cyberangrebet, og ifølge bestyrelsesformanden har Petya/NotPetya været et vink med en vognstang om, hvor vigtigt it-sikkerhed bliver i fremtiden for at være en succesfuld virksomhed.

“Det var et wakeup call. Et dyrt wakeup call, men også et meget vigtigt et. Vi var gennemsnitlige på cybersikkerhed - ligesom så mange andre virksomheder. Men dette her var et wakeup call om, at vi skal blive ikke bare gode - vi skal gøre god cybersikkerhed til en konkurrencefordel.”

Jim Hagemann Snabe overtog posten som bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk i februar 2017. Du kan se hele video-interviewet med ham fra Davos herunder.

Læs også: Nyt regnskab slår fast: Cyberangreb har kostet Mærsk næsten to milliarder kroner

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S