Mærsk efter cyberangreb: “Vi måtte installere 4.000 nye servere, 45.000 nye pc'er og 2.500 applikationer. På 10 dage”

Mærsk måtte geninstallere tusindvis af servere, computere og applikationer på få dage under Petya-angrebet i slutningen af juni 2017 .

Artikel top billede

A.P. Møller-Mærsk blev hårdt ramt af Petya/NotPetya-angrebet sidste år, og cyberangrebet endte med at koste den danske rederigigant omkring to milliarder kroner.

Cyberangreb er også højt på dagsordenen på World Economic Forum, der løber af stablen i Davos i disse dage, og her fortæller bestyrelsesformand i Mærsk Jim Hagemann Snabe, at Petya tvang virksomheden til at genopbygge al virksomhedens it på mindre end to uger.

“Basalt set var vi nødt til at geninstallere hele vores infrastruktur. Vi måtte installere 4.000 nye servere, 45.000 nye pc'er og 2.500 applikationer. Det blev gjort over 10 dage,” lyder det fra Jim Hagemann Snabe.

Mærsk har fået stor ros for sin håndtering af cyberangrebet, og ifølge bestyrelsesformanden har Petya/NotPetya været et vink med en vognstang om, hvor vigtigt it-sikkerhed bliver i fremtiden for at være en succesfuld virksomhed.

“Det var et wakeup call. Et dyrt wakeup call, men også et meget vigtigt et. Vi var gennemsnitlige på cybersikkerhed - ligesom så mange andre virksomheder. Men dette her var et wakeup call om, at vi skal blive ikke bare gode - vi skal gøre god cybersikkerhed til en konkurrencefordel.”

Jim Hagemann Snabe overtog posten som bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk i februar 2017. Du kan se hele video-interviewet med ham fra Davos herunder.

Læs også: Nyt regnskab slår fast: Cyberangreb har kostet Mærsk næsten to milliarder kroner

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil