Artikel top billede

Mærsk efter cyberangreb: “Vi måtte installere 4.000 nye servere, 45.000 nye pc'er og 2.500 applikationer. På 10 dage”

Mærsk måtte geninstallere tusindvis af servere, computere og applikationer på få dage under Petya-angrebet i slutningen af juni 2017 .

A.P. Møller-Mærsk blev hårdt ramt af Petya/NotPetya-angrebet sidste år, og cyberangrebet endte med at koste den danske rederigigant omkring to milliarder kroner.

Cyberangreb er også højt på dagsordenen på World Economic Forum, der løber af stablen i Davos i disse dage, og her fortæller bestyrelsesformand i Mærsk Jim Hagemann Snabe, at Petya tvang virksomheden til at genopbygge al virksomhedens it på mindre end to uger.

“Basalt set var vi nødt til at geninstallere hele vores infrastruktur. Vi måtte installere 4.000 nye servere, 45.000 nye pc'er og 2.500 applikationer. Det blev gjort over 10 dage,” lyder det fra Jim Hagemann Snabe.

Mærsk har fået stor ros for sin håndtering af cyberangrebet, og ifølge bestyrelsesformanden har Petya/NotPetya været et vink med en vognstang om, hvor vigtigt it-sikkerhed bliver i fremtiden for at være en succesfuld virksomhed.

“Det var et wakeup call. Et dyrt wakeup call, men også et meget vigtigt et. Vi var gennemsnitlige på cybersikkerhed - ligesom så mange andre virksomheder. Men dette her var et wakeup call om, at vi skal blive ikke bare gode - vi skal gøre god cybersikkerhed til en konkurrencefordel.”

Jim Hagemann Snabe overtog posten som bestyrelsesformand for A.P. Møller-Mærsk i februar 2017. Du kan se hele video-interviewet med ham fra Davos herunder.

Læs også: Nyt regnskab slår fast: Cyberangreb har kostet Mærsk næsten to milliarder kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere