Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Der er kun én løsning på Facebooks kæmpebommert: Selskabet må genopfinde sig selv og finde en ny forretningsmodel

Computerworld mener: Partnere har samlet og anvendt data fra Facebook. Facebook siger undskyld, men påpeger, at Facebook også blev snydt. Men den går ikke: Problemet er Facebooks - og kan ikke tørres af på andre. Løsningen er en ny forretningsmodel for medie-giganten.

Computerworld mener: Jeg anklager Cambridge Analytica for at være uden bare skyggen af et moralsk kompas, når selskabet har erhvervet sig data via Facebook - og jeg anklager de folk, som køber deres data for at blåstemple deres beskidte metoder.

Men mest af alt anklager jeg Facebook for at tage alt for let på vores kritiske data og tilsyneladende sidde advarsler om misbrug overhørigt på trods af, at Facebook har kendt til problemet i årevis - og for ikke at leve op til det ansvar, som følger med, når man leverer kritisk og følsom infrastruktur.

I stedet for at påtage sig det ansvar, har Facebook opført sig næsten ansvarspådragende uansvarligt i alt fra beskyttelsen af data til pressehåndteringen af den aktuelle sag. Også selvom undskyldningen nu er kommet. 

Det er generelt udtryk for en gennemgående amatørindstilling, som ikke klæder et af verdens mest magtfulde selskaber.

Eller også er det, hvad man kan have en mistanke om, udtryk for en fuldstændig gennemført kynisme.

I morgen er alting glemt hos brugerne

Det sidste kan desværre nemt være korrekt. For i morgen, når alting er glemt, er der fortsat mere end en milliard brugere på Facebook.

De vil lystigt fortsat dele deres liv og svare på åndsforsnottede quizzer, der samler data om holdninger, som folk knapt ville dele med deres nabo.

Derfor er ansvaret delt mellem flere:

Vi som borgere må selvfølgelig konstant overveje, hvad vi deler, og hvad implikationerne er ved den hæmningsløse anvendelse af tjenester, som sælger vores data, betyder.

Samtidig må politikerne tage et ansvar for at regulere disse globale data-brokere, som Facebook.

EU er allerede godt på vej, men herhjemme kunne stemmerne godt være højere og mere fordømmende.

For der er ikke tale om en enlig svale, men om et enkelt symptom på en gennemgribende usund forretningsmodel baseret på dig og mig.

I den sidste ende er og bliver ansvaret dog Facebooks.

Forklaringerne, som indtil videre er kommet frem, er derfor langt fra betryggende.

De minder uhyggeligt om lægevitsen om, hvordan operationen gik godt, men patienten døde.

Eller mere direkte: Vores systemer virker, det var bare en enkelt afsporet samarbejdspartner.

Problemet er Facebooks - og kan ikke tørres af på andre

Den går ikke. Det er for nemt at reducere sagen til et moralsk problem for den enkelte samarbejdspartner og deres kunder.

Facebook, som også indeholder mange kvaliteter, når det gælder kommunikation på mellem mennesker, må derfor genopfinde sig selv og påtage sig ansvaret med at definere grænser for hvad data der må indsamles og anvendes. Ikke bare af partnere, men af Facebook selv.

Det er slemt nok, at diverse efterretningstjenester ukritisk scanner vores data.

Men at private af kommercielle eller politiske årsager tilsyneladende systematisk kan tappe og anvende data til alt fra salg til påvirkning af fria valg er næsten uforståeligt.

Hvad mener du? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også Mogens Nørgaards udlægning af sagen: Facebook er godt og grundigt på spanden på grund af nogle onde menneskers onde biks