Møgsagen vokser for Facebook: Alligevel kunne tre ud af fire af os ikke drømme om at kvitte det sociale medie

Selvom langt flere Facebook-brugere end først antaget kan have fået misbrugt deres data, så får det ikke danskerne til at udvandre fra det sociale medie. Det kan være svært at gennemskue konsekvenserne af et farvel til Facebook, mener ekspert.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Facebook har det svært i disse dage. Det sociale medie og frontfiguren Mark Zuckerberg er kommet gevaldigt i modvind, efter det er kommet frem, at millioner af brugeres data kan være blevet videregivet til det britiske analyseselskab Cambridge Analytica.

Læs mere om sagen her:Facebook: Alle Facebook-brugere i hele verden kan være blevet overvåget og 'scrapet'

Det får dog ikke danskerne til at overveje et decideret Facebook-exit. Tre ud af fire svarer i en måling foretaget af Voxmeter blandt 1110 danskere, hvoraf 813 havde Facebook, at tre fjerdedele af dem ikke overvejer at sige farvel til den lyseblå livsledsager.

Det skriver Ritzau i følge Itwatch.

Læs mere om sagen her: Facebook-skandalen breder sig til Google og Twitter: CEO'er skal stå skoleret for kongressen

En af årsagerne til danskernes tøven kan være, at store dele af danskernes liv er flyttet ind på den sociale medieplatform. Her skriver klassens forældre nemlig sammen, fodboldholdet planlægger årets julefrokost og naboen inviterer hele villavejen til grillfest i haven. Derfor kan det være svært for den enkelte at overskue et exit fra Facebook. Det fortæller ekspert i sociale medier, Astrid Haug, til Ritzau.

"Det kan være meget komplekst at gennemskue, hvad konsekvenserne er, hvis man sletter Facebook, og hvad det egentlig er, de her services bruger data til," siger hun.

Læs mere her: Mark Zuckerberg lover bod og bedring: Erklærer sig åben for indgreb og regulering af Facebook

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S