Møgsagen vokser for Facebook: Alligevel kunne tre ud af fire af os ikke drømme om at kvitte det sociale medie

Selvom langt flere Facebook-brugere end først antaget kan have fået misbrugt deres data, så får det ikke danskerne til at udvandre fra det sociale medie. Det kan være svært at gennemskue konsekvenserne af et farvel til Facebook, mener ekspert.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Facebook har det svært i disse dage. Det sociale medie og frontfiguren Mark Zuckerberg er kommet gevaldigt i modvind, efter det er kommet frem, at millioner af brugeres data kan være blevet videregivet til det britiske analyseselskab Cambridge Analytica.

Læs mere om sagen her:Facebook: Alle Facebook-brugere i hele verden kan være blevet overvåget og 'scrapet'

Det får dog ikke danskerne til at overveje et decideret Facebook-exit. Tre ud af fire svarer i en måling foretaget af Voxmeter blandt 1110 danskere, hvoraf 813 havde Facebook, at tre fjerdedele af dem ikke overvejer at sige farvel til den lyseblå livsledsager.

Det skriver Ritzau i følge Itwatch.

Læs mere om sagen her: Facebook-skandalen breder sig til Google og Twitter: CEO'er skal stå skoleret for kongressen

En af årsagerne til danskernes tøven kan være, at store dele af danskernes liv er flyttet ind på den sociale medieplatform. Her skriver klassens forældre nemlig sammen, fodboldholdet planlægger årets julefrokost og naboen inviterer hele villavejen til grillfest i haven. Derfor kan det være svært for den enkelte at overskue et exit fra Facebook. Det fortæller ekspert i sociale medier, Astrid Haug, til Ritzau.

"Det kan være meget komplekst at gennemskue, hvad konsekvenserne er, hvis man sletter Facebook, og hvad det egentlig er, de her services bruger data til," siger hun.

Læs mere her: Mark Zuckerberg lover bod og bedring: Erklærer sig åben for indgreb og regulering af Facebook

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S