Styrelse retter voldsom kritik af TDC for at klemme prisen på bredbånd

TDC står bag en såkaldt prisklemme på bredbåndsmarkedet, lyder vurderingen fra Erhvervsstyrelsen, der samtidigt totalt affejer TDC's svar.

Artikel top billede

"TDC har iværksat en prisklemme i strid med selskabets priskontrolforpligtelser."

Det skriver Erhvervsstyrelsen i en afgørelse, der retter en streng kritik af TDC for bevidst at have skruet prisen unaturligt langt ned på en af sine fiberforbindelser.

Kritikken er helt konkret henvendt til YouSees fiberforbindelse på 50 megabit, som i følge styrelsen leveres af TDC til en så lav pris, at der er tale om en såkaldt prisklemme.

Det betyder groft sagt, at TDC sælger sit eget produkt så billigt, at konkurrenterne ikke kan være med, når de samtidigt skal leje sig ind på TDC's net.

TDC svarer igen

I følge afgørelsen har TDC indgivet et høringssvar i forbindelse med sagen.

Her henviser virksomheden til en række af konkurrenternes produkter for at sværge sin uskyld.

Det er dog ikke noget, der bider på Erhvervsstyrelsen.

Her affejer man TDCs eksempler som i størstedelen af tilfældene værende "ikke relevante".

Erhvervsstyrelsen har derfor truffet afgørelse om, at TDC straks skal bringe klemmen til ophør, så konkurrenterne igen får mulighed for at konkurrere med YouSee.

Læs også:

Her er pensionskassernes plan med at købe TDC: Står klar til at investere massivt i mobil- og bredbånd

Danske elselskaber udfordrer TDC i kernemarked - men det bliver svært at tjene penge

TDC i kæmpe digital satsning: Opretter ny organisation med 500 medarbejdere - skal arbejde med it og digitale løsninger

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S