Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal)

Rådgiver: Mere end hver anden danske virksomhed udelukket fra at anvende Amazon, Google og Microsofts cloud-tjenester

Opdateret: Det er begrænset, hvad AWS' nyåbnede kontor i Danmark kommer til at betyde for danske virksomheder og offentlige organisationer, mener ekspert.

Læs kommentar fra Microsoft, AWS og Google klokken 11:16: Microsoft, AWS og Google afviser blankt kritik fra dansk it-rådgiver om manglende databehandleraftaler: "Det er faktuelt forkert".

"Vi har mange kunder, som gerne ville lægge mere ud i en af de tre skyer. Men det kan og må de ikke, fordi ingen af de tre store vil skrive under på en databehandleraftale."

Sådan siger Mikkel Næsager, der er medstifter og teknisk direktør i rådgivningsvirksomheden Kostner til Børsen.

Kommentaren kommer efter, at Computerworld torsdag kunne fortælle, at Amazon Web Services (AWS) officielt åbner sit første kontor i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark

Kostner Group arbejder med kunstig intelligens, algoritmer og big data til at analysere deres kunders it-infrastruktur og hjælpe med at skære omkostninger væk fra virksomheders servermiljø.

Ifølge Mikkel Næsager kommer AWS' tilstedeværelse i Danmark til at betyde øget konkurrence på det danske marked, hvor de største konkurrenter er Microsoft Azure og Google.

Men kigger man ud over det danske it-landskab, er det begrænset, hvad private virksomheder og statslige organisationer kommer til at bruge de tre store til. Mikkel Næsager henviser til europæisk lovgivning og GDPR som udslagsgivende for, at det mange steder i landet ikke vil være relevant at gå i en offentlig sky.

Ifølge ham betyder det, at op til 60 procent af den danske it-kapacitet slet ikke eller kun i begrænset omfang er mulig at flytte i en public cloud. Det vil især være gældende for statslige og hårdt regulerede brancher, der arbejder med personfølsomme oplysninger.

Det behøver ikke at være et problem, at de tre store bruger underleverandører, men ifølge Mikkel Næsager er den helt store udfordring altså, at de ikke vil underskrive databehandleraftaler som garanti.

AWS går benhårdt efter det danske marked

Amazon har store planer med den danske satsning.

I et interview med Computerworld torsdag slog nordisk chef for AWS, Guido Bartels, fast, at Danmark er et meget interessant sted for AWS at være.

Selv om Mikkel Næsager mener, at det er begrænset, hvor mange danske virkomsomheder og offentlige organisationer kan brug AWS, fortæller Guido Bartels, at AWS har haft danske kunder siden virksomheden blev stiftet i 2006.

Blandt nogle af de større danske kunder hos AWS kan nævnes Ørsted, Leo Pharma Innovation Lab, Topdanmark, Maersk Oil og Danske Bank.

Selskabets business development-chef i Europa, Darren Mowry, sagde blandt andet til Computerworld i går, at:

"Vi ville aldrig komme til Danmark med et formål om kun at få store virksomheder eller kun at få start up-virksomheder som kunder. Vi har en bred tilgang til markedet," siger Darren Mowry.

Læs kommentar fra Microsoft, AWS og Google klokken 11:16: Microsoft, AWS og Google afviser blankt kritik fra dansk it-rådgiver om manglende databehandleraftaler: "Det er faktuelt forkert".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere