Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO 2018

Årets CIO 2018: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 13. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2018.

Hvem er Danmarks bedste CIO i 2018?

Det får vi svaret på, når Årets CIO i kåres 6. juni på Mielcke og Hurtigkarl på Frederiksberg

Det er 13. gang, at den eftertragtede titel uddeles, og nu er feltet snævret ind til fem stærke kandidater, der alle er et udtryk for den moderne CIO.

Sidste år var det Rambølls CIO, Torben Kjær, der nuppede titlen som Danmarks bedste CIO for sit arbejde med blandt andet forretningsledelse, innovation og disruption. Læs om det her.

De fem nominerede til Årets CIO 2018 er:
  • Ann Fogelgren, Børsen.
  • Kristian Hjort-Madsen, direktør for Digitalisering & IT i PFA.
  • Jesper Riis, Group CIO i DSV.
  • Steffen Andersen, CIO i Adform.
  • Peter Cabello Holmberg, CIO i Pandora.
Nedenfor kan du læse mere om de enkelte kandidater:

Kristian Hjort-Madsen er direktør for Digitalisering & IT i PFA
Kristian Hjort-Madsen (f. 1977) er direktør for Digitalisering & IT i PFA.

Han har i PFA igangsat en omfattende agil transformation af forretnings- og it-udviklingen til 1,2 millioner danske kunder og arbejder med en helt ny digital agenda for liv og pension.

Kristian Hjort-Madsen har også tidligere gennemført store digitale transformationer i BEC, Accenture og Finansministeriets departement.

Han er uddannet cand.it. i softwareudvikling og har desuden en Ph.d. i strategisk it-planlægning.

Ann Fogelgren-Pedersen, CIO for Dagbladet Børsen
Ann Fogelgren-Pedersen er chief information officer hos Dagbladet Børsen.

Hun er ansat til at sikre Dagbladet Børsens radikale digitale transformation, hvor alle nøglesystemer er skiftet ud parallelt og flyttet fra en on-premise løsning til en 100 procent cloud-løsning inden for en meget ambitiøs tidshorisont.

Ann Fogelgren-Pedersen sikrer fremdrift og succes gennem sømløs navigation mellem det strategiske, taktiske og operationelle lager i organisationen.

Hun er kendt for sin holistiske sans og samtidig store forståelse for detaljen.

Ann Fogelgren-Pedersens mission er at afmystificere it gennem brugen af standard modulære cloud services, flytte resurser fra klassisk it til værdiskabende Børsen-specifikke løsninger, sikre GDPR-kompatibilitet gennem dataprotection & privacy by design, øge indholds-kvalitet via en dataoptimeret arkitektur, og udføre missionen idenfor en omkostnings neutral budget ramme.

Ann Fogelgren-Pedersen har en bred ledelsesmæssig erfaring fra blandt andet TDC, NNIT, & William Demant. Hun har en Ph.D. i informations systemer, en MBA og en Bachelor of Science.

Jesper Riis, Group CIO hos DSV
Jesper Riis er Group CIO hos DSV.

DSV er med sine 45.000 medarbejdere og tilstedeværelse i mere end 80 lande en førende spiller på det globale transport- og logistikmarked.

Gennem årene er DSV lykkedes med en række store opkøb. Det seneste opkøb var UTi Worldwide i 2016: Gennem konsolidering og standardisering blev virksomhedens aktiviteter og 23.000 medarbejdere over en periode på 18 måneder fuldt integreret i DSV.

I den forbindelse blev mere end 600 it-applikationer elimineret, og de realiserede it-synergibesparelser beløb sig til ca. 300 millioner kroner.

Jesper Riis har konstant fokus på fremtiden og de konstante digitale forandringer. Gennem en tæt dialog og samarbejde med sine interessenter, implementerer Jesper konkrete, værdiskabende løsninger med anvendelse af ny digital teknologi som for eksempel Robotics Process Automation, Internet of Things, og predictive analytics.

Disse løsninger bidrager til DSV’s position som førende udbyder på det globale transport- og logistikmarked.

Jesper Riis er uddannet fra DTU, hvorfra han har en Ph.d. i Business Process Development.

Steffen Andersen, CIO hos Adform
Steffen Andersen er globalt ansvarlig for Engineering og IT i Adform, herunder softwareudvikling, cloud hosting og security og har ansvaret for 40 procent af virksomhedens godt 900 medarbejdere.

Som CIO i en ren digital virksomhed som Adform er kravet, at Steffen Andersen er ledestjerne hver eneste dag og giver de ansatte udfordringer til at fortsætte rejsen hen imod at være den førende globale ad tech softwareleverandør.

Med mere end 20 års erfaring med at udvikle organisationer og ledende globale vækst- og digitale innovationsstrategier, blandt andet hos Cision og senest som CDO i Sitecore, har Steffen Andersens erfaringer hjulpet Adform ind i en ny æra som global virksomhed med potentiale til at slå selv stærke udenlandske konkurrenter som Google og Facebook.

Steffen Andersen deler gerne sin viden via eksterne præsentationer i både indland og udland om strategiske trends indenfor it. Senest til de dimitterende studerende på ISM, University of Management and Economics, i Vilnius.

Steffen er 46 år, gift og har seks sammenbragte børn. Han er passioneret motionscyklist og forventer til sommer at gennemføre sit ottende La Marmotte cykelløb siden 2010.

Peter Cabello Holmberg, CIO i Pandora A/S
Peter Holmberg er CIO i det globale smykkefirma Pandora. Her har han arbejdet indgående med at transformere den globale it-organisation og orkestrere den til at levere på Pandoras ambitiøse vækst- og digitaliseringsplaner.

Med sit fokus på eksekvering og stærke samarbejdsrelationer på tværs af forretningen har Peter Holmberg og organisationen leveret signifikante resultater gennem de seneste to år - herunder opbygning af en global it-organisation, en global AX ERP udrulning dækkende den fulde værdikæde, leverance af en global ecommerce løsning, global outsourcing af it-driften samt åbning af ~300 butikker årligt.

Gennem sin karriere har Peter Holmberg opbygget mere end 25 års erfaring indenfor it i globale organisationer og var tidligere CIO i GN, Director IT Operations i Damco, samt VP IT Operations i Carlsberg.

Peter er cand. merc. i datalogi fra CBS og har en executive MBA - ligeledes fra CBS. Han bor i Jyllinge og er gift med Carmen. Sammen har de tre drenge på 7, 13 og 14 år.

De CIO'er, der har vundet titlen som Årets CIO i de 12 foregående år, er:

2017: Torben Kjær, Rambøll

2016: Morten Gade Christensen, Energinet.dk

2015: Torben Ruberg, Falck.


2014: Claus Hagen Nielsen, COWI.

2013: Jens Hartmann, Grundfos.

2012: Mikael Munck, Saxo Bank.

2011: Torben Bonde, Vestas.

2010: Michael Moesgaard, Dong.

2009: Michael S. Hansen, Region Sjælland.

2008: Niels Molzen, Danisco.

2007: Kenneth Egelund Schmidt, Danfoss.

2006: Lars Mathiesen, Nykredit.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Afsløring: KMD kalder det "ny viden" - men selskabet har kendt til problematisk udflytning af persondata siden 2014
KMD har hidtil fastholdt, at det har været "ny viden" for selskabet, at følsomme persondata fra landets jobcentre ikke må sendes ud af landet. En SKI-aftale viser dog, at KMD har kendt til reglerne siden 2014. "Selv i det omfang, at KMD ikke har haft de fornødne juridiske kompetencer, burde alle advarselslamper da have blinket i forhold til teksten i SKI-aftalen," lyder det fra juridisk ekspert.
Computerworld
Google indfører Android-gebyr efter kæmpe EU-bøde: Android-producenter skal nu betale for brug af Google-tjenester
Efter sommerens kæmpe EU-bøde indfører Google licensbetaling for Android-producenters brug af blandt andet Play Store. Men "Android vil forblive gratis og open source," lyder det fra selskabet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.