Antallet af DDoS-angreb styrtdykker i Europa

Antallet af DDoS-angreb har taget et kæmpe dyk på i Europa efter en koordineret Europol indsats i slutningen af april.

Artikel top billede

(Foto: scyther5 / scyther5)

Europæiske hjemmesider har oplevet et fald i antallet af DDoS-angreb på 60 procent siden slutningen af april, viser en opgørelse foretaget af det tyske sikkerhedsfirma Link11.

Det skriver Bleeping Computer.

Det drastiske fald kommer efter, at Europol 24. april i år koordinerede en indsats mod at få lukket hjemmesiden webstresser.org, hvor det var muligt at bestille et DDoS-angreb mod betaling.

Læs også: Københavns Kommune bombarderes med DDoS-angreb: Men et enkelt trick har fået løst problemet

Ifølge Europol stod webstresser.org bag cirka fire millioner DDoS-angreb bestilt af over 136.000 brugere alene i april måned i år.

Dermed var webstresser.org den mest populære hjemmeside til at bestille DDoS-angreb, vurderer Europol.

God grund til fortsat at være på vagt

Sikkerhedsselskabet Link11 advarer dog imod, at europæiske virksomheder for tidligt ånder lettet op.

“Det er en kæmpe sejr i kampen mod cyberkriminalitet, at webstresser.dk er blevet lukket. Tidligere erfaringer har dog vist, at for hver gang der bliver taget en side som den her ned, så dukker der flere nye op," siger en talsmand for Link11.

Læs også: TDC: DDOS-angreb mod Danmark kraftigere end nogensinde før

Han advarer samtidig virksomheder imod at for få virksomheder tager truslen fra DDoS-angreb alvorligt.

Ddos-angreb er stadig en trusel for virksomheder

Antallet af hjemmesider, hvor det er muligt at bestille DDoS-angreb mod betaling har dog været støt stigende de senere år, vurdere man hos sikkerhedsfirmaet Link11.

Hos Link11 forventer man til trods for Europols indsats mod webstresser.ord, at 2018 vil slå rekord i antallet af DDoS-angreb, fordi andre sider hurtigt vil overtage efter webstresser.org.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car