KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail

KMD afviser at stille op til interview med Computerworld om det store nedbrud, der for en måned siden kostede Roskilde Kommune næsten 83.000 filer, som nu er permanent forsvundet. I stedet har selskabet sendt os en mail.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen (Foto: Dan Jensen)

It-leverandøren KMD vil ikke stille op til interview om det it-nedbrud KMD havde Store Bededag, som kostede Roskilde Kommune 82.532 filer fra 2012 til 2018.

Det kan du læse mere om her: Roskilde Kommune har mistet 82.500 filer på tusindvis af borgeres sager efter stort KMD-nedbrud

Computerworld har forsøgt at få et interview med KMD, men selskabet oplyser via dets presseafdeling, at det ikke vil stille op til interview om nedbruddet, der ramte selskabet for næsten en måned siden.

I stedet har KMD's presseafdeling sendt en mail med en kommentar fra Lars-Henrik Jessen, der er direktør og øverste ansvarlig for KMD's it-drift.

Budskabet i denne mail minder til forveksling om den melding, som Roskilde Kommune fredag lagde ud på sin hjemmeside om nedbruddet.

Den finder du her.

Hvad var årsagen til nedbruddet?

Computerworld ville gerne have haft svar på, hvad præcist der var årsagen til nedbruddet, og hvad KMD fremadrettet vil gøre for at forhindre, at andre kunder kan blive ramt af samme type problemer i fremtiden.

Vi vil ligeledes gerne have svar på, om Roskilde Kommune kan forvente en kompensation for nedbruddet.

Vi forsøgte at få svar på følgende spørgsmål fra selskabet per mail:

- Hvad er helt konkret den tekniske årsag til it-nedbruddet?

- Hvilke konkrete tiltag har KMD taget for, at det ikke skal ske for andre kommuner?

- Kan KMD garantere, at det her ikke kommer til at ske igen - og hvordan?

- Får Roskilde Kommune nogen form for kompensation for nedbruddet?

- Roskilde Kommune siger selv, at kommunens tillid til KMD har lidt et alvorligt knæk. Hvad vil KMD gøre for at skabe den tillid igen?

Mail-svar

Herefter modtog Computerworld følgende svar fra KMD's pressemedarbejder, som vi her bringer i sin helhed:

"Her er KMD's kommentar.

Lars-Henrik Jessen, KMD direktør og øverst ansvarlig for KMD Operations (KMD’s it-drift):

“KMD oplevede natten til Store bededag en hardwarefejl i et af vores datacentre, som bevirkede, at en række servere måtte genskabes. For seks kunder på vores omsorgssystem KMD Care har det betydet, at KMD måtte gendanne data ud fra relevante back-up af systemerne. Genskabelsen af data lykkedes for kunderne på nær Roskilde Kommune.

Roskilde Kommune har haft et særligt back-up set-up i forhold til KMD Care i vores driftsmiljø. På baggrund af en teknisk fejl fra KMD’s side i den særlige opsætning, blev den relevante back-up ikke foretaget korrekt, og data blev ikke kopieret efter hensigten.

KMD har i tæt dialog med tekniske samarbejdspartnere været stand til at genskabe en mindre del af filerne, men vi vurderer, at knap 83.000 filer i KMD Care systemet er tabt. Filerne består hovedsageligt af breve mellem kommunen og borgerne. Oplysninger om borgeres pleje, medicin mv. er som udgangspunkt ikke berørt af hændelsen.

KMD arbejder sammen med Roskilde Kommune på at minimere følgevirkningerne bedst muligt, og KMD har i tæt dialog med kommunen og specialister på området arbejdet på genetablering af data. Arbejdet pågår fortsat, men det er KMD’s vurdering, at udsigterne til yderligere genetablering af data er små.

Udover det igangværende tekniske arbejde pågår der fortsat analyser af forløbet, og hvilke tiltag, vi kan iværksætte for, at en lignende hændelse ikke sker igen. KMD beklager stærkt hændelsen, hvilket vi har udtrykt over for kommunen. Vi er kede af den påvirkning hændelsen kan have for kommunen samt berørte medarbejdere og borgere.”

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S