Silicon Valley-investor: Små og mellemstore virksomheder vil blive hårdt ramt af GDPR

GDPR vil især ramme små og mindre virksomheder hårdt, lyder advarslen fra en investor fra Silicon Valley.

Artikel top billede

EU’s persondataforordning GDPR kan ramme små og mellemstore virksomheder på innovationen, hvilket vil hæmme deres muligheder for at tage konkurrencen op med de store tech-giganter.

Det fortæller Shomit Ghose, partner i den amerikanske venturekapitalfond Onset Ventures, til Børsen.

"De mindre virksomheder vil få sværere ved at indsamle data nok til at udfordre giganterne i de industrier, de gerne vil udfordre med nye løsninger. Det gælder alle virksomheder med en datadrevet forretningsmodel. En af effekterne vil være, at innovationshastigheden vil blive sat ned på tværs af alle sektorer fra sundhed over fintech til selvkørende biler," siger Shomit Ghose til Børsen.

Den amerikanske investor understreger dog, at han mener, at GDPR er et nødvendigt tiltag, men advarer samtidig mod, at man ikke gør alle datadrevne forretningsmodeller til syndebukke.

For ifølge Shomit Ghose kan datadrevne teknologier få enormt positive effekter for menneskeheden.

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil