Silicon Valley-investor: Små og mellemstore virksomheder vil blive hårdt ramt af GDPR

GDPR vil især ramme små og mindre virksomheder hårdt, lyder advarslen fra en investor fra Silicon Valley.

Artikel top billede

EU’s persondataforordning GDPR kan ramme små og mellemstore virksomheder på innovationen, hvilket vil hæmme deres muligheder for at tage konkurrencen op med de store tech-giganter.

Det fortæller Shomit Ghose, partner i den amerikanske venturekapitalfond Onset Ventures, til Børsen.

"De mindre virksomheder vil få sværere ved at indsamle data nok til at udfordre giganterne i de industrier, de gerne vil udfordre med nye løsninger. Det gælder alle virksomheder med en datadrevet forretningsmodel. En af effekterne vil være, at innovationshastigheden vil blive sat ned på tværs af alle sektorer fra sundhed over fintech til selvkørende biler," siger Shomit Ghose til Børsen.

Den amerikanske investor understreger dog, at han mener, at GDPR er et nødvendigt tiltag, men advarer samtidig mod, at man ikke gør alle datadrevne forretningsmodeller til syndebukke.

For ifølge Shomit Ghose kan datadrevne teknologier få enormt positive effekter for menneskeheden.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil