Facebook har tjent mere end 630 milliarder kroner på købet af Instagram

It-giganten Facebook ser ud til at fået prisen på det sociale medie Instagram 100 gange igen siden købet i 2012. Dermed har Mark Zuckerberg tjent mere end 100 milliarder dollars på opkøbet.

Artikel top billede

Foto: unsplash.com

Det var en særdeles god investering da Facebook i 2012 købte det sociale medie Instagram for en millard dollars.

Instagram har nemlig en anslået værdi i dag på 100 milliarder dollars, eller hvad der svarer til mere end 630 milliarder kroner.

Det viser data, som Bloomberg har analyseret.

Dermed har Facebook altså fået sin investering mere end 100 gange igen siden 2012, hvor it-giganten opkøbte Instagram.

Læs også: Kina skruer ned for censuren og åbner for Facebook, Twitter og Youtube for at tiltrække flere turister

Står for 10 procent af det samlet resultatet

Ifølge Bloomberg nåede Instagram tidligere på måneden én milliard aktive brugere.

Billedplatformen var samtidig ansvarlig for mere end 10 procent af Facebooks samlede resultat sidste år.

Læs også: Facebook indrømmer at have misbrugt 3,5 milliarder Instagram-billeder

Det amerikanske erhvervsmedie anslår, at Instagram kommer til at tjene 10 milliarder dollars, eller hvad der svarer til cirka 63 milliarder kroner til facebook alene i løbet af de næste 12 måneder.

Ny funktion skal udfordre Youtube

Instagram bliver aktivt brugt af Facebook til at tage kampen op mod Google.

Senest lancerede Instagram en ny funktion, der giver brugerne mulighed for at uploade videoer på op til en times varighed.

Den nye funktion skal nemlig udfordre Google-ejede Youtube i kampen om de unge brugere.

“Teenagere ser 40 procent mindre fjernsyn i dag end de gjorde for fem år siden. Tiden er inde til, at video rykker fremad og udvikler sig,” sagde Instagram-chef Kevin Systrom i sidste uge til Reuters.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S