Efter massiv kritik af Sundhedsplatformen: Nu overvejer Danske Regioner nyt it-råd

Danske Regioner overvejer at nedsætte et it-projektråd, der skal forhindre lignende sager som med implementeringen af den meget omtalte Sundhedsplatform.

Artikel top billede

(Foto: Region Syddanmark / Rune Borre-Jensen)

Danske Regioner overvejer at nedsætte et it-råd, der skal gennemgå større regionale it-projekter, som eksempelvis den meget omdiskurteret Sundhedsplatform.

Rådet skal vurdere alt fra økonomi, tidshorisont og risikoprofil, og på den baggrund komme med en række anbefalinger.

Det skriver it-mediet Version2.

Staten har i dag et lignende råd, der giver anbefalinger på it-projekter der skal købe til statslige organisationer, og nu kan regionerne altså været på vej med sit eget råd.

Læs også: Region indrømmer fejl med Sundhedsplatformen: ”Det er selvfølgelig vores ansvar”

“Vi har overvejelser om et it-råd. Inden udgangen af 2018 skal vi tage stilling til en model for risikovurderinger af fællesregionale projekter,” skriver Stephanie Lose (V), formand for Danske Regioner, i en mail til Version2.

Staten vil ikke samarbejde

Ifølge Stephanie Lose har Danske Regioner forsøgt at få statens it-råd til også at vurdere regionale it-projekter, men hun fortæller til Version2, at staten har sagt nej til at også at vurdere de regionale projekter.

Overvejelserne kommer på baggrund af den massive kritik som Sundhedsplatformen, der er indført i Region Hovedstaden, har været udsat for.

Senest har Sundhedsplatformen fået hård kritik af Rigsrevisionen, der kaldte regionens håndtering af den nye platform for både uprofessionel og kritisabel.

Læs også: Rigsrevisionen fælder hård dom over Sundhedsplatformen: Det har været uprofessionelt og kritisabelt

Det var netop manglende analysearbejde forud for implementeringen, der fik Rigsrevisionen til at udtale kritik, og det er altså det Danske Regioner nu vil forhindre fremover.

Læs også:

Systematic fik gyldent staldtip af Region Syddanmark: Gik på 29 dage fra at være ”for dyr” til at levere supertilbud

Sundhedsplatformen kostede Region Sjælland 700 millioner: Nu indrømmer regionen at platformen ikke fungerer

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job