Artikel top billede

Foto: Steffen Villadsen

Vi har talt om de intelligente køleskabe i 20 år: Nu stiller Coca Cola dem op i de europæiske supermarkeder, men hvordan er det til gavn for forbrugerne?

Drømmen er for mange, at man kan træde ind ad døren derhjemme, og så er køleskabet fyldt op med både mælk og honning. Det kan den nye løsning ikke. Men den kan sørge for, at der næsten med statsgaranti er de varer på hylden, du efterspørger.

Du tørster efter en kold cola og går ind i det første og bedste supermarked, du møder på din vej. På den magiske hylde i skulderhøjde rækker du ud efter tørstslukkeren, men der er ingen hjælp at hente. Hernede bagerst i supermarkedet er det længe siden, der har været nogen for at fylde op. Derfor går drømmen om et brusende sukkerchok ikke i opfyldelse. Men det bliver der lavet om på nu.

Læs vores historie fra 1999 her: Intelligent køleskab skal forenkle hverdagen

I de første fire europæiske lande og 28 ved udgangen af året står en ny slags køleskabe, der skal gøre en ende på den slags problemer. Ifølge teknologivirksomheden Atos, der står bag, gavner det både kunderne og Coca Cola, der er i færd med at udbrede de nye køleskabe i butikker kontinentet over.

”For det første får Coca Cola noget ud af det, men det gør forbrugeren bestemt også. For med den nye løsning er der langt større chance for, at hylderne ikke bare er fyldt op, men også er fyldt op med det, som der var planlagt,” siger Felix Weindel, fra Atos, der altså har udarbejdet løsningen i samarbejde med Coca Cola.

Fotograferer hylderne

Hver gang en kunde åbner døren til køleskabet for at tage en vare eller mærker om for eksempel en sodavand er kold, tager et kamera på indersiden af køleskabet et billede af hylderne, når døren går i igen. Billedet sendes op i skyen og kanaliseres ind i et system, der sammenholder den nuværende hyldebeholdning med det, der har været planlagt. Og alarmen går, hvis der pludselig står en Faxe Kondi, der hvor der skulle stå en Sprite.

Det kan lyde ret banalt, men det har vist sig at være effektivt. Resultaterne tikker løbende ind fra de fire lande (Schweitz, Italien, Irland og Bulgarien), hvor systemet allerede er taget i brug, og det viser, at investeringen kan betale sig. Den giver nemlig for det første et overblik over, hvordan hvert enkelt køleskab klarer sig i butikken. Med den viden kan man spotte de køleskabe, der klarer sig mindre godt og flytte dem. Det øger ifølge tallene salget med 3,2 procent per køleskab, der blev flyttet.

Læs mere om intelligente køleskabe her: Jeg gider ikke høre mere om dit intelligente køleskab - eller se dit slide fra pavens indsættelse

Derudover sidder der nu også en lille GPS-chip i køleskabene, og det har ligeledes givet en besparelse for Coca Cola. Chippen rapportere ind, hvor skabet befinder sig i butikken, og det viser sig også at løse et andet problem.

”Hvert år taber Coca Cola millioner af kroner, fordi deres køleskabe bliver flyttet eller forsvinder. Det undgår man nu. Derfor kan det her også være meget interessant for bryggerierne” siger Felix Weindel.

Stort potentiale for supermarkeder

Ved første øjekast tænker man, at det her lugter af en lidt vag business case, men potentialet er faktisk stort, forklarer man hos Atos, der fremviste løsningen på en-dags-konferencen Technology Days i Paris i denne uge. Atos er allerede er i dialog med en række interesserede kunder, og derfor kan løsningen altså være på vej endnu breddere ud.

Læs mere her: Glem køleskabet, der selv køber ind: Mød Industrial Internet of Things

Felix Weindel forklarer, at blandt andet store supermarkedskæder kan se det store potentiale i, at i realtid at vide, hvornår deres kølebokse er tomme, og om de varer, der ligger deri, ligger rigtigt. Derfor er man allerede nu i dialog med kunder over hele kloden – også i Norden. Så er der måske ikke længe til, at der oftere er et match mellem, hvad der står på det lille skilt på køleboksen, og det der rent faktisk ligger nede i kulden under glasruden.

Med det nye system er der nemlig et 2-7 procent større udbud af varer, fordi der oftere er fyldt op, og det kan ifølge Atos mærkes, når man slår kassen ud ved lukketid. Coca Cola ruller i øjeblikket 300.000 køleskabe med det nye system ud i Europa, og investeringen er tjent ind i løbet af 12 måneder.

Computerworld var inviteret til Technology Days i Paris af Atos. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.