Sundhedsplatformen var i drift i næsten et halv år uden vigtig test: Kunne i yderste konsekvens have kompromitteret drifts- og patientsikkerhed

Region Hovedstaden tog i 2016 Sundhedsplatformen i brug uden at have gennemført en såkaldt funktionel test. Testen blev først gennemført fem måneder efter og viste 196 mangler.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Region Hovedstaden tog i 2016 Sundhedsplatformen i brugen uden at have gennemført en såkaldt funktionel test.

Det skriver Version2.dk.

Rigsrevisionens beretning fra juni, der retter en skarp kritik af Region Hovedstaden i forbindelse med Sundhedsplatformen, fortæller også, hvordan EPJ-systemet var i drift tæt på et halvt år, før man fik gennemført en funktionel test.

Formålet med testen var at fastlægge, om systemet levede op til en række funktionelle krav og blandt andet sikrede, at regionen ikke tog et system i brug, der var til fare for patienterne.

"Hvis testen ikke blev gennemført, var der ifølge regionen en risiko for, at Sundhedsplatformen blev taget i brug med mangelfuldt testede områder, hvilket i yderste konsekvens kunne kompromittere drifts- og patientsikkerhed," skriver Rigsrevisionen blandt andet i sin rapport.

På grund af mangel på ressourcer blev testen udskudt af to omgange og først gennemført oktober 2016, omkring fem måneder efter, at systemet var taget i brug.

Ifølge Rigsrevisionen viste den funktionelle test 196 mangler i EPJ-systemet, hvoraf 40 var relateret til afregning og 21 til brugervenlighed.

På et ekstraordinært forretningsudvalgsmøde 28. juni 2018, afviser administrationen i Region Hovedstaden Rigsrevisionens kritik.

På mødet angiver regionen blandt andet, at Rigsrevisionen ikke "har forstået det fulde test-setup omkring Sundhedsplatformen."

Region Hovedstadens og Region Sjælland har investeret knap 2,8 milliarder kroner i Sundhedsplatformen.

Det er den hidtil største it-investering i det danske sundhedsvæsen.

Læs også:
Sundhedsplatformen har fået antallet af behandlinger til at falde med 10 procent i Region Sjælland

It-professor sår tvivl om Sundhedsplatformen: It-systemet kan måske slet ikke levere de mål, man har i business casen

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S