Google forlod Kina under vilde protester: Nu vil søgegiganten tilbage på det kinesiske marked med censureret søgemaskine

I 2010 sagde Google farvel til det kinesiske marked under stor palaver. Nu kan søgegiganten være på vej tilbage med en ny søgemaskine, der lever op til det kinesiske regimes censur-krav.

Artikel top billede

Google arbejder på at udvikle en ny og censureret søgemaskine til det kinesiske marked.

Det skriver mediet The Intercept, der har haft indsigt i dokumenter om det hemmelige projekt, som ifølge mediet går under kodenavnet Dragonfly.

Ifølge både The Intercept og den amerikanske avis New York Times arbejder en gruppe af ingeniører hos Google lige nu på en søge-app til Android, der er special-bygget til det kinesiske marked, og dermed i stand til at bortfiltrere hjemmeside og søgetermer, som er uønskede af det kinesiske regime.

Appen har angiveligt allerede været demonstreret for kinesiske regeringsfolk, men New York Times påpeger, at det langt fra er ensbetydende med, at Googles entré på det kinesiske marked er nært forstående.

For ifølge avisen tester Google løbende apps og nye koncepter, som ikke nødvendigvis kommer til at se dagens lys.

Læs også: Facebook skruer op for tilstedeværelsen i Kina: Planlægger innovationshub

Kendt for massiv censur

Det kinesiske styre er kendt for sin omfattende censur af internettet og blokering af uønskede side. Et censur-apparat som ofte omtales som ”the great firewall of China."

Det betyder, at vestlige internet-tjenester som Facebook og Google i dag er blokeret af den kinesiske firewall, og i stedet er internettet i Kina domineret af store lokale tech-virkomheder som eksempelvis søgemaskine Baidu og sociale medier som Weibo eller WeChat.

Ifølge The Intercept oplysninger vil den nye app, hvis den ender med at blive en realitet, formentlig blive lanceret som et jointventure med et kinesisk internetselskab.

Google var i perioden 2006 til 2010 tilgængelig på det kinesiske marked i en censureret udgave, hvilket Google mødte massiv kritik for.

I 2010 valgte Google dog at trække sig fra det kinesiske marked med den begrundelse, at virksomheden ikke længere ville finde sig i den kinesiske censur.

Læs også: Den kinesiske app WeChat er en uundværlig del af én milliard menneskers liv: Den får vestlige apps til at virke direkte primitive, men pas på med hvad du skriver

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil