Københavns Kommune går glip af gevinster ved it-projekter - og it-projekt-folkene er ofte lidt for optimistiske

Københavns Kommunes it-projekter kører overordnet fint. Men der er udfordringer med både gevinst-realisering, overdreven optimisme og overgang til drift, viser ny gennemgang.

Artikel top billede

Københavns Kommune går glip af alt for mange af de mulige gevinster, der kan hentes via kommunens mange it-projekter.

Sådan lyder det i den nye årsrapport fra kommunens it-projektråd, som du finder her: IT-projektrådets årsberetning 2017.

Den er baseret på en risikobaseret gennemgang af 20 af kommunens it-projekter.

Overordnet er kommunens it-projektråd godt tilfreds med det samlede billede, der viser et 'positivt billede af projekternes tilstand.'

Der er dog enkelt stykker malurt i bægeret - blandt andet udfordringer med at hente de planlagte gevinster hjem på en systematisk måde.

“Baseret på IT-projektrådets observationer har Københavns Kommune fortsat behov for at professionalisere arbejdet med gevinstrealisering i projekterne,” lyder det i rapporten.

Her peger IT-projektrådet blandt andet på, at der er behov for, at der ‘løbende kan følges op på et projekts kvalitative og kvantitative gevinster.”

IT-projektrådet blev nedsat for fire år siden som et rådgivningsorgan for kommunen, som dengang for alvor var ved at sætte skub i digitaliseringen. Det kan du læse mere om her:

Rådet består blandt andet af en række meget erfarne og garvede it-eksperter, der har arbejdet med it-projekter over en bred kam gennem mange år.

Medlemmerne tæller blandt andet tidligere Kombit-direktør Hans Bertelsen, tidligere Årets CIO Lars Mathiesen, it-direktør Stig Lundbech, datalogi-professor Stephen Alstrup og SKI-direktør Signe Madsen.

I rapporten peger rådet på, at Københavns Kommunes it-folk ofte undervurderer kompleksiteten i selve den systemmæssige implementering.

“Forvaltningerne er for optimistiske i vurderingen af omfanget af de aktiviteter, der skal gennemføres op til, under og efter en systemimplementering, hvilket medfører urealistiske tidsplaner, hvor der ikke er luft til at håndtere de issues, der identificeres undervejs eller indarbejde de erfaringer, der for eksenmpel fremkommer under en pilotimplementering,” skriver rådet i rapporten.

Desuden påpeger rådet, at de kommunale it-projekter ikke er gode nok til at følge projekterne helt til dørs.

“Overgangen til drift får ofte ikke opmærksomhed nok. Konkret ses flere eksempler på, at man undervurderer planlægningen af den driftsorganisation, der skal modtage en ny it-løsning. Det gør overgangen til drift usystematisk med risiko for, at viden går tabt mellem projekt og drift,” lyder det i rapporten.

Du finder hele årsberetningen her.

Læs også:

Kæmpe-opgave: Sådan er Københavns Kommune med 45.000 ansatte og 1.000 it-systemer blevet klar til GDPR

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Senior SAP S/4HANA Finance Lead / Solution Architect

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Scrum Master

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S