Medarbejderne betaler prisen, når virksomheder bliver hacket: 31 procent af alle databrud ender med fyringer

Det kan få store konsekvenser for medarbejdere, hvis deres arbejdsgiver rammes af et hackerangreb. Men et kendt sikkerhedsfirma advarer mod, at man skrider hårdt til værks overfor medarbejderne.

Artikel top billede

Næsten hvert tredje tilfælde at dataindbrud ender med, at der ruller hoveder blandt medarbejderne.

Det fremgår af en ny undersøgelse fra det russiske it-sikkerhedsfirma Kaspersky Labs.

Ifølge undersøgelser har 42 procent af alle virksomheder på globalt plan haft mindst et databrud i løbet af det seneste år, og i 31 procent af alle tilfælde har dataindbruddene resultereret i fyringer.

Højtstående medarbejdere bliver fyret

I mange tilfælde er det endda højtstående medarbejdere, der må betale prisen.

Undersøgelsen fra Kaspersky viser blandt andet, at 24 procent af alle store virksomheder i løbet af det seneste år har fyret medarbejdere på ledelsesniveau grund af sikkerhedsbrud.

Det var eksempelvis tilfældet, da den amerikanske supermarkedsgigant Target for få år siden blev ramt af et stort hacker-angreb.

Her endte det med, at både virksomhedens administrerende direktør og CIO fik en fyreseddel.

Læs mere om den sag her: Kæmpe data-skandale: Både it-chefen og direktøren ryger ud

Kaspersky Labs advarer dog mod, at virksomhederne skrider så hårdt til værks overfor de ansatte.

Viden kan blive tilbageholdt

For ifølge Leif Jensen, der er direktør for Kapsersky Labs i norden, i Danmark kan det føre til, at medarbejderne tilbageholder deres viden og, at datalæk derfor ikke bliver indrapporteret i tide.

”Det er bekymrende at se, at ansvaret for databrud lægges på enkeltpersoner. Ansvaret for it-sikkerheden påhviler hele organisationen, og det gavner ingen at få en nulfejlskultur, som medfører, at medarbejderne skjuler deres fejl. Resultatet heraf bliver bare, at der går længere tid, før sikkerhedsbrud opdages – med alvorlige konsekvenser til følge."

"I stedet bør man træne sine medarbejdere i, hvad de skal være opmærksomme på, og sikre, at man har stærke sikkerhedssystemer, der kan identificere og blokere trusler,” siger Leif Jensen ifølge en pressemeddelelse.

Kasperskys undersøgelse, der bærer navnet ‘From data boom to data doom: the risks and rewards of protecting personal data’ er baseret på 5878 interview foretaget blandt respondenter i 29 forskellige lande.

Læs også:
Kaspersky Labs flytter en stor del af selskabet til Schweiz: Vil mane spionrygter i jorden

Efter dramatiske anholdelser: Kendt it-sikkerhedsfirma inddraget i stor russisk spion-sag

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S