Artikel top billede

TDC køber den fremadstormende bredbånds-rival Hiper med 47.000 kunder

TDC køber bredbåndskonkurrrenten Hiper. 47.000 bredbåndskunder følger med i købet.

TDC køber bredbåndskonkurrenten Hiper, som over de senere år har suget relativt mange bredbåndskunder til sig med selskabets offensive pris-strategi.

Ifølge TDC er salget faldet på plads, efter Hiper selv har taget kontakt til TDC.

“Hiper passer rigtig godt ind i vores portefølje af brands, som leverer agile og innovative produkter på digitale platforme. Samtidig er Hiper stærkt positioneret til at rykke hurtigt på de muligheder, der vil opstå i det danske bredbåndsmarked, som går en spændende fremtid i møde,” lyder det Jaap Postma, der er koncerndirektør for TDC's kundevente divison, OpCo.

Parterne vil ikke oplyse, hvor meget TDC betaler for Hiper, der har omkring 50 medarbejdere. Overtagelsen finder sted med udgangen af november, oplyser parterne.

Bag Hiper står blandt andre Fullrate-stifter Stig Myken, der i 2009 solgte Fullrate til netop TDC.

Han meddeler i en udsendt pressemeddelelse, som du finder her at TDC ‘var det naturlige valg’ for Hiper, der har været på jagt efter en ny, vækstorienteret ejer - ikke mindst for at sikre penge til fremtidige vækstplaner.

“TDC's strategiske fokus på fibernet og ambitionen om at udvikle Danmarks bedste infrastruktur og en kundeoplevelse i verdensklasse er en storslået vision, og vi glæder os til at bidrage til udviklingen fremadrettet,” lyder det fra Stig Myken

Han siger desuden til Finans, at TDC blev interessant som ny ejer, da TDC fornylig blev splittet op i to.

“Vi diskuterede i bestyrelsen, hvordan vi kunne accelerere væksten herfra, og vi kom frem til, at det ikke var muligt med vores likviditet. Så vi igangsatte en salgsproces for at skaffe kapital. Da TDC kom med en ny strategi, hvor man vil splitte selskabet i to og satse på fibernet, passede Hyper pludselig rigtig godt ind i det nye TDC,” siger han til avisen.

Du kan læse mere om opsplitningen af TDC her: TDC splittes op i to store forretnings-enheder: Koncern-direktør fratræder

Hiper har opbygget sin forretning på en model, hvor selskabet lejer sig ind på TDC’s fibernet.

Det kan du læse mere om her: Derfor kan Hiper holde fiber-priserne i bund: Rivalen TDC tvinges til at betale

Langt størstedelen af kundegrundlaget kommer fra TDC, der for alvor har kunnet mærke Hipers fremgang i de senere år.

Hiper fortsætter i følge parterne som selvstændigt firma under det nye ejerskab, og Stig Myken forsætter som administrerende direktør.

Hiper landede i fjor et underskud på 15,6 millioner kroner. Året før tabte selskabet 19 millioner kroner.

I regnskabet luftede ledelsen med Stig Myken i spidsen store forventninger til den fremtidige udvikling.

"Det er ledelsens forventning, at omsætningen blivet et pænt stykke over 100 millioner kroner i 2018, og at selskabet vil opnå positiv likviditet," lød det her.

Hipers hovedejer er holding-selskabet Hiper Holding, der ejes af Simon Skals, Stig Myken og Nicolai Lamborg.

Nicolai Lamborg og Stig Myken har tidligere prøvet at sælge en virksomhed til TDC, i det de sammen med Peter Mægbæk stod bag Fullrate, som i 2009 blev solgt til TDC. Peter Mægbæk har siden også solgt mobilselskabet Plenti til TDC.

Simon Skals har tidligere været i Cybercity og Telenor.

Desuden ejer selskaberne Camiki (ejet af Kim Vallø Jensen), Energisk (ejet af Mogens Storgaard Jakobsen og Søren Justesen) samt Fountainhead (ejet af Søren Justesen) dele af Hiper.

Læs også:

Nu indledes ny dansk bredbåndskrig: Sådan vil Hiper kapre kunder

Bredbåndselskabet Hiper klar til at udnytte fiberselskabers åbne netværk til at kapre flere kunder

Hiper klar med gigabit-bredbånd på TDC's net: Kan disse priser kapre kunder?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere