Facebook kan have mistet én million europæiske brugere som følge af GDPR

Facebook står til at have tabt én million europæiske brugere på grund af GDPR, estimerer stor international bank.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Når Facebook i slutningen af oktober kommer med sine finansielle resultater, forventes det, at det sociale netværk vil rapportere et fald i antallet af brugere på op til en million europæiske brugere.

Det kommer i kølvandet på GDPR, hvor millioner af europæiske brugere enten måtte acceptere nye retningslinjer omkring indsamling af persondata eller stoppe med at bruge tjenesten.

Det skriver engelske Telegraph.

Mediet skriver, at Morgan Stanley estimerer, at op til en million europæiske brugere har forladt Facebook i løbet af de seneste tre måneder. Tallet kan ende med at nå helt op på tre millioner, vurderer banken.

På et konferencekald i januar fortalte CFO hos Facebook, David Wehner, at selskabet forventede at antallet af daglige og månedlige aktive brugere ville være "flad til en smule nedadgående" på baggrund af GDPR.

Udfordringer for Facebook

Facebook er inde i et mindre uvejr med en række uheldige sager.

Foruden det gigantiske hack, hvor 29 millioner brugere blev ramt, har selskabet også været involveret i overvågningsskandalen med britiske Cambridge Analytica i centrum.

De irske myndigheder fortæller, at Facebook-lækket inkluderede tre millioner EU borgere.

Det kan betyde en astronomisk stor bøde for brud på EU's persondataforordning, hvilket det irske svar på Datatilsyent netop nu er gang med at undersøge.

Læs mere: Facebook risikerer GDPR-bøde på flere milliarder kroner efter kæmpe-hack

Ifølge det amerikanske medie The Information - der citerer unavngivne kilder i denne artikel - har Facebook i den seneste tid været i kontakt med adskillige it-sikkerhedsselskaber om de fremadrettede muligheder.

Ifølge The Information vil der blive tale om et opkøb af et ‘stort’ it-sikkerhedsselskab, og Facebook har angiveligt allerede afgivet tilbud på flere af selskaberne.

Læs mere om det her: Efter kæmpehack: Facebook forsøger at købe 'stort' sikkerhedsfirma - har afgivet flere tilbud
Read more at

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S