Tusindvis af fupbutikker: Pas på de forførende Black Friday-tilbud

Vi bombarderes med Black Friday-tilbud, men pas på, der er tusindvis af fupbutikker, lyder det fra e-mærket.

Artikel top billede

(Foto: Fona)

Det vrimler med rabatter overalt efter, at den store Black Friday-tilbudsdag blev skudt igang ved midnat.

Men pas med tilbudene.

Du gør klogt i at værne om ordsproget om, at hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok også.

Der er lige nu minimum 10.000 fupbutikker på udenlandske domæner.

Det viser en undersøgelse fra e-mærker, skriver DR.

"Det er et alarmerende højt tal. Men der bliver omsat flere og flere penge på nettet. Og det er de penge, som de it-kriminelle er ude efter," siger Toke Mølgaard, kommunikationschef hos e-mærket til DR.

Læs også: Shopping-orgiet 'Black Friday' skydes snart i gang: Undgå tilbudsfælderne når du køber elektronik

e-mærket har fundet de falske netbutikker via en webcrawler og anslår, at der kan være helt op til 15.000 fupbutikker.

Organisationen har desuden politianmeldt 9.000 af dem i år en stigning på 6.000 anmeldelser sammenlignet med 2017, hvor e-mærket anmeldte 3.000 dk-domæner til bagmandspolitiet.

Bagmandspolitiet vurderer, at der er op mod 100.000 falske webshops på europæisk plan, som mistænker en eller få organisationer at stå bag dem alle.

Det kan være svært at spotte de falske netbutikker, men ifølge e-mærket bør alarmklokkerne ringe, hvis tilbud på kendte varemærker er for gode til at være sande ligesom manglende kontaktoplysninger på ejere også er en god indikation.

Se også: Gik du glip af et godt tilbud i fredags? Bare rolig, på internettet er det Black Friday hver dag

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S