Clobal Connect-millioner til dansk startup med celebre kunder: “Alle planter kommer på internettet i fremtiden”

For to år siden blev familien Zibrandtsen millionærer på at sælge Global Connect til en kapitalfond. Nu havner nogle af millionerne i den danske startup Spiio, som har udviklet ny teknologi til optimering af plantedrift. Kunderne tæller blandt andre Apple og Airbnb.

Artikel top billede

Spiio har været utrolig dygtige til at starte et internationalt salg samtidig med, at de har udviklet deres forretning, siger Claus Zibrandtsen, CEO i inQvation. (Foto: InQvation)

Familien Zibrandtsen blev milliardærer i 2016, da den svenske kapitalfond EQT købte Niels Zibrandtsens livsværk Global Connect.

Det kan du læse mere om her:

Dansk it-millionær sælger: Landets største datacenter-virksomhed GlobalConnect solgt

De mange rare penge er dog ikke kun havnet i en pengetank, hvor familien kan bade i dem - ikke dem alle sammen i hvert fald.

Den danske startup Spiiro har netop modtaget en millioninvestering fra inQvation, som er Zibrandtfamiliens inkubator- og investeringsvirksomhed, fortæller inQvation i en pressemeddelelse.

Pengene skal bruges til at virkeliggøre Spiiros amerikanske vækstmål og ambitioner om at blive en førende spiller på et marked med milliardpotentiale. Spiiro har siden 2016 holdt til i Silicon Valley og har udviklet teknologi, som kan optimere planters vækstforhold.

Claus Zibrandtsen, CEO i inQvation, siger:

”Spiio har været utrolig dygtige til at starte et internationalt salg samtidig med, at de har udviklet deres forretning. Og nu er de også klar med deres nye produkt, som vi har meget høje forventninger til.”

Verdens første fuldt automatiske plantesensor

Spiio har udviklet en ny generation af selskabets produkt, som angiveligt er den den første fuldt autonome plantesensor i verden.

”Alle planter kommer på internettet i fremtiden. Det giver både økonomisk og miljømæssig mening at optimere plantedriften med data. Vores nye multisensor måler jordfugtighed, gødning, lys og temperatur. Med data fra alle disse målepunkter kan vi bruge nutidens cloud og AI-teknologi til fundamentalt at ændre måden, hvorpå planter bliver vedligeholdt,” siger Martin Dal, co-founder og CEO i Spiio.

Ifølge pressemeddelelsen har Spiio har allerede forudbestillinger af det nye produkt for knap en million kroner, og de første leverancer i USA er allerede sket. Spiio venter at kunne levere til store dele af resten af verden i starten af det nye år.

Hidtil har inQvation kun investeret i dansk-baserede start-ups, men investeringen i Spiio støtter inQvations strategi om at investere i de mest ambitiøse start-ups med globale ambitioner.

I 2017 investerede inQvation i T-shirt-virksomheden Son of a Tailor, og tidligere i år investerede man i Cortrium og Suma Care, der er danske medtech start-ups, samt i den digitale danske rival til Matas, Goodiebox.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil