Nu får borgere i fem kommuner adgang til et udvalg af deres egen data

Borgere i fem kommuner har som led i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi nu fået adgang til et udvalgt sæt af data om dem selv. Adgangen til egen data skal være med til at give tryghed og handlerum.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Fem kommuner har åbnet op for en løsning, der giver borgerne adgang til dele af deres egne data hos kommunen.

Det er borgere i Esbjerg, Aarhus, Faaborg-Midtfyn, Favrskov og Vejle, der siden tirsdag 11. december har kunnet glæde sig over adgangen til et overblik over udvalgte sager og ydelser fra kommunen på borger.dk.

Borgerne i de omfattede kommuner kan i første omgang se nærmere på data om særligt sager og ydelser fra beskæftigelsesområdet, men der er også eksempler på, at der er åbnet op for data om sociale sager, opkrævningssager og sager fra borgerservice.

Det skriver Kombit i en meddelelse.

Læs også: Bedre service og nemmere adgang til data: Her er hele regeringens digitale plan for den offentlige it-service

Overblik over sit data hos kommunen

De fem kommuner deltager i et pilotprojekt, som er et led i Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi 2016-2020, hvor et af initiativerne er at give borgerne adgang til egen data.

Visionen er, at "borgerens adgang til egne data skal give borgeren tryghed og handlerum," lyder visionen bag projektet blandt andet.

Det offentlige ligger i dag inde med ret detaljerede oplysninger om hver eneste dansker - om sygdomme - både fysiske og psykiske, skilsmisser, børns trivsel og niveau i skolen, indkomst, boligstøtte, kontanthjælp, biler, huse, bibliotekslån, flytninger og meget andet.

Det har dog hidtil været uklart for den enkelte borger, hvordan disse data anvendes og svært at skabe sig et overblik.

De fem kommuner er en del af pilotprojektet 'Borgernes adgang til egne data', hvor man ved hjælp af SAPA-løsningen har gjort det muligt at få hurtigt adgang til udvalgte data om borgerne ved blandt andet at genbruge elementer af den fælleskommunale infrastruktur.

Planen er på baggrund af erfaringerne, at få flere kommuner og borgere med på løsningen.

Efter pilotprojektet er der planlagt et spor, der omhandler rammearkitektur samt et spor, der omhandler erfaringsopsamling, udbredelse og kommunikation.

Det er planen, at pilotprojektet skal køre frem til minimum første kvartal af 2019.

Læs også: Regeringen: Danskerne skal have fuld adgang til offentlige data om dem selv

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job