Elon Musk på vej med nye massefyringer: Tesla siger nu farvel til tusindvis af medarbejdere

Elbilsproducenten Tesla har annonceret en kæmpemæssig fyringsrunde, der skal sikre selskabet en mere rentabel produktion.

Artikel top billede

Websummit, CC BY 2.0 / Image by Dan Taylor (Foto: Websummit, CC BY 2.0 / Image by Dan Taylor)

Tesla nedlægger tusindvis af job i et forsøg på at gøre produktionen af sin seneste bil, Model 3, mere rentabel. Det har Tesla netop meddelt.

I alt kommer Tesla til at nedlægge syv procent af stillingerne i selskabet, der før dagens fyringsrunde havde cirka 45.000 ansatte.

Det er blot syv måneder siden, at Tesla sidst gennemførte en omfattende fyringsrunde. I juni fyrede Tesla ni procent af sin medarbejderstab.

For stor en økonomisk byrde

I et blogindlæg offentliggjort på Teslas hjemmeside, oplyser selskabets administrerende direktør Elon Musk, at nedskæringerne er nødvendige, fordi Tesla sidste år øgede sin medarbejderstab med 30 procent, hvilket blev for stor en økonomisk byrde for selskabet.

Læs også: Oracles Larry Ellison løfter sløret for kæmpe aktiepost i Tesla: Ejer Tesla-aktier for milliarder af kroner

Elon Musk oplyser desuden, at fyringerne kommer samtidig med, at selskabet foretager optimeringer af produktionen med henblik på at sikre en højere produktion af den nye Model 3.

Nedskæringerne er ifølge Elon Musk helt uundgåelige, hvis selskabet skal kunne tilbyde attraktive priser samtidig med, at en række subsidier til elbiler fra den amerikanske stat bortfalder.

”Der er ikke andre muligheder,” slår Elon Musk fast i blogindlægget.

Tesla forventer ifølge Elon Musk at levere et mindre overskud i indeværende kvartal.

Fyringsrunde i Tesla kommer knap en uge efter, at Elon Musks andet selskab, Space X, meddelte en fyringsrunde, hvor knap 10 procent af selskabets 6.000 stillinger blev nedlagt.

Læs også: Hvad nu hvis Elon Musks største præstation ikke er skabelsen af Paypal, Space X eller Tesla, men skabelsen af myten om sig selv?

Annonceindlæg tema

Offentlig digitalisering

Fra effektivisering til digital suverænitet. Hvordan skaber det offentlige en digital fremtid med AI, sikkerhed og kontrol i centrum?

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job