Apple sænker priserne på iPhone - men ikke alle steder

Apple tilpasser priserne på iPhone efter markant drop i iPhone-omsætningen i seneste kvartal. Prisjusteringerne indføres i områder med svag valuta.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

IPhone står bag langt størstedelen af Apples samlede indtjening, og derfor har det fået alarmklokkerne til at ringe, at salget af iPhone i seneste kvartal er faldet med 15 procent til nu 51,9 milliarder dollar.

En af grundene er de høje priser. Især i vækstmarkederne er prisen på ikke mindst de dyreste modeller steget voldsomt i det seneste år, og det har fået mange kunder til at fravælge dem, hvilket har fået salget til at falde.

Det tager Apple nu konsekvenserne af: Selskabet sænker priserne.

“Vi har her i januar kigget på de makroøkonomiske forhold i disse markeder, og vi har besluttet at gå tilbage til de lokale priser, som de var for et år siden i et håb om at fremme salget i disse områder,” siger Apples topchef, Tim Cook, til Reuters.

Prisstigningerne skyldes en stærk dollar, der gør iPhone dyrere uden for USA, da Apple som udgangspunkt sætter sine priser i dollar verden over og derefter omregner til lokal valuta.

Det har i sagens natur gjort iPhone markant dyrere i lande, hvis valuta er blevet svagere over for dollaren. Og det rammer altså salget voldsomt.

Som et eksempel peger Tim Cook på Tyrkiet, hvor liraen er faldet med 33 procent i forhold til dollaren i 2018.

Apples omsætning i Tyrkiet faldt samtidig med næsten 700 millioner dollar i forhold til året før.

Ifølge topchefen er det de dyreste iPhone-modeller, der rammes af de største prisændringer i vækstmarkederne.

Ifølge ham har Apple derfor i løbet af januar absorberet en del af eller hele forskellen forårsaget af kursændringerne i forhold til dollaren, så priserne nu minder om dem, som Apple tog for iPhone for et år siden.

De høje priser er væsentlig grund til, at Apples samlede omsætning i kvartalet er faldet med fem procent til 84,3 milliarder dollar i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Apple har fornylig peget på de økonomiske afmatning i Kina som en af de væsentlige årsager.

Det kan du læse mere om her: Apple nedjusterer for første gang i lang tid: Se Tim Cooks brev til investorerne her - aktiekurs dykker brat

Læs også:

Har Apple helt fejllæst udviklingen? Kun en enkelt af Apples fem store vækst-strategier virker stadig

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S