Apple sænker priserne på iPhone - men ikke alle steder

Apple tilpasser priserne på iPhone efter markant drop i iPhone-omsætningen i seneste kvartal. Prisjusteringerne indføres i områder med svag valuta.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

IPhone står bag langt størstedelen af Apples samlede indtjening, og derfor har det fået alarmklokkerne til at ringe, at salget af iPhone i seneste kvartal er faldet med 15 procent til nu 51,9 milliarder dollar.

En af grundene er de høje priser. Især i vækstmarkederne er prisen på ikke mindst de dyreste modeller steget voldsomt i det seneste år, og det har fået mange kunder til at fravælge dem, hvilket har fået salget til at falde.

Det tager Apple nu konsekvenserne af: Selskabet sænker priserne.

“Vi har her i januar kigget på de makroøkonomiske forhold i disse markeder, og vi har besluttet at gå tilbage til de lokale priser, som de var for et år siden i et håb om at fremme salget i disse områder,” siger Apples topchef, Tim Cook, til Reuters.

Prisstigningerne skyldes en stærk dollar, der gør iPhone dyrere uden for USA, da Apple som udgangspunkt sætter sine priser i dollar verden over og derefter omregner til lokal valuta.

Det har i sagens natur gjort iPhone markant dyrere i lande, hvis valuta er blevet svagere over for dollaren. Og det rammer altså salget voldsomt.

Som et eksempel peger Tim Cook på Tyrkiet, hvor liraen er faldet med 33 procent i forhold til dollaren i 2018.

Apples omsætning i Tyrkiet faldt samtidig med næsten 700 millioner dollar i forhold til året før.

Ifølge topchefen er det de dyreste iPhone-modeller, der rammes af de største prisændringer i vækstmarkederne.

Ifølge ham har Apple derfor i løbet af januar absorberet en del af eller hele forskellen forårsaget af kursændringerne i forhold til dollaren, så priserne nu minder om dem, som Apple tog for iPhone for et år siden.

De høje priser er væsentlig grund til, at Apples samlede omsætning i kvartalet er faldet med fem procent til 84,3 milliarder dollar i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Apple har fornylig peget på de økonomiske afmatning i Kina som en af de væsentlige årsager.

Det kan du læse mere om her: Apple nedjusterer for første gang i lang tid: Se Tim Cooks brev til investorerne her - aktiekurs dykker brat

Læs også:

Har Apple helt fejllæst udviklingen? Kun en enkelt af Apples fem store vækst-strategier virker stadig

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Aller Leisure A/S

Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly