It-fejl i stort skattesystem koster dyrt: Skat modtager hård kritik fra Ombudsmanden

En systemfejl i et stort it-system hos Skat har betydet, at Skat ikke har opkrævet renter i 26 måneder. Fejlen kan betyde, at mange virksomheder har afgivet forkert oplysninger i deres regnskaber. Systemet var seks år forsinket, da det omsider blev taget i brug i 2013.

Artikel top billede

(Foto: PR-Foto)

“Det er overordentlig uheldigt, at et centralt offentligt it-system med så store mangler overhovedet blev sat i drift.”

Sådan lyder de barske ord fra Ombudsmanden, der i en ny rapport påviser, at Skat på grund af en systemfejl i den store it-løsning med navnet 'Én Skattekonto' ikke har opkrævet renter i op til 26 måneder.

Løsningen blev implementeret i 2013 - men den lovbefalede renteopkrævning fungerede altså ikke.

Det kan betyde, at mange virksomheder i flere år har aflagt forkerte årsregnskaber, påpeger Ombudsmanden.

“Jeg bemærker i den forbindelse, at det allerede kort efter idriftsættelsen viste sig, at systemet ikke fungerede, som det skulle. Endvidere bemærker jeg, at fejlen – i forhold til de virksomheder, som skal anvende Skattekontoen – kan have haft væsentlige konsekvenser for bl.a. virksomhedernes aflæggelse af årsregnskab for 2013, 2014 og 2015,” meddeler ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i rapporten.

Den finder du her.

Langer ud efter Skat

Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen langer i undersøgelsen ud efter Skat, som han mener ikke har levet op til sit ansvar for at ‘vejlede de tusindvis af berørte virksomheder tilstrækkeligt og retvisende om fejlen i it-systemet, hedder det.

“Sagen er en påmindelse om, at hvis den slags fejl alligevel sker, har myndighederne et særligt ansvar for at informere berørte borgere og virksomheder om konsekvenserne for dem,” siger han.

Skat rettede først henvendelse til de berørte virksomheder mere end to år efter, at fejlen var blevet løst - nemlig i december 2015.

“Samlet set finder jeg ikke, at den vejledning, som SKAT gav både generelt og direkte til de berørte virksomheder i perioden før december 2015, var tilstrækkelig eller egnet til at vejlede virksomhederne retvisende om problemerne med den manglende rentetilskrivning på Skattekontoen,” lyder det fra Ombudsmanden.

Det er stadig uklart, om Skat vil efter-opkræve de penge fra de virksomheder, der endnu ikke er blevet opkrævet de pågældende renter.

Det drejer sig om mange tusinder virksomheder. I 2015 blev næsten 68.000 danske virksomheder således ‘udeholdt fra rentetilskrivning,’ som det hedder i rapporten fra Ombudsmanden.

'En Skattekonto' - der tidligere var kendt som EKKO-projektet - har kostet 334 millioner kroner og blev leveret af CSC, der i dag hedder DXC Technology.

Systemet var flere år forsinket, da det blev taget i brug i 2013.

Det kan du læse mere om her: Skat på trapperne med kæmpe it-systemer - seks år for sent.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S